Results for ' étymologie, nature, noms, Stoiciens, langue, language, anomalie, imposition, θέσις, θέμα, συνήθεια'

999 found
Order:
  1.  8
    Imposition of Words in Stoicism and Late Ancient Grammar and Philosophy.Sten Ebbesen - 2019 - Methodos 19.
    Si les penseurs anciens s’accordaient pour dire que les mots reçoivent leur signification d’une institution (θέσις), leurs vues divergeaient, en revanche, quant à la question de savoir jusqu’à quel point leurs instituteurs étaient libres de choisir tels ou tels sons pour désigner telle ou telle chose. Il ne fait pas de doute que, pour les Stoïciens, ceux qui ont imposés les noms visaient d’ordinaire à créer des expressions linguistiques capables d’évoquer d’une certaine manière les choses signifiées. L’article rejette cependant l’idée (...)
    No categories
    Direct download (2 more)  
     
    Export citation  
     
    Bookmark  
  2.  6
    Imposition of Words in Stoicism and Late Ancient Grammar and Philosophy.Sten Ebbesen - 2019 - Methodos. Savoirs Et Textes 19.
    Si les penseurs anciens s’accordaient pour dire que les mots reçoivent leur signification d’une institution, leurs vues divergeaient, en revanche, quant à la question de savoir jusqu’à quel point leurs instituteurs étaient libres de choisir tels ou tels sons pour désigner telle ou telle chose. Il ne fait pas de doute que, pour les Stoïciens, ceux qui ont imposés les noms visaient d’ordinaire à créer des expressions linguistiques capables d’évoquer d’une certaine manière les choses signifiées. L’article rejette cependant l’idée que (...)
    No categories
    Direct download  
     
    Export citation  
     
    Bookmark  
  3.  13
    Les conditions proto-logiques des langues naturelles.Gilles-Gaston Granger - 1989 - Philosophiques 16 (2):245-256.
    Peut-on formuler des conditions non empiriques pour qu'un objet ou un fait soit reconnu comme ayant fonction de symbole ? Si oui, il conviendrait de les nommer conditions proto-logiques, car elles concernent des formes, comme la logique, mais sont plus primitives que les déterminations logiques mêmes. L'objet de cet article est de discuter cinq notions qui peuvent être présentées comme candidates à cette fonction d'universels proto- logiques pour les langues naturelles : la pluralité des niveaux d'« articu- lation», l'énoncé complet, (...)
    Direct download (5 more)  
     
    Export citation  
     
    Bookmark   1 citation  
  4. L’état de nature, modèle et miroir de la guerre civile.Ninon Grangé - 2004 - Astérion 2.
    Intervenant sur l’« état de nature comme modèle et miroir de la guerre civile », Ninon Grangé s’interroge sur l’oxymoron que constitue le couple barbarie/cité au nom d’un recouvrement de la politique par l’humanisation. La guerre civile complexifie les rapports politiques et n’est pas une régression dans la mesure où, contrairement à l’état de nature, il ne s’agit pas d’une hypothèse d’étude de nature fictionnelle : à ce titre elle est un arrêt plus qu’une rupture, une anomalie, un envers, un (...)
    Direct download (3 more)  
     
    Export citation  
     
    Bookmark  
  5. André Martinet.Pour Une Linguistique des Langues - 1973 - Foundations of Language: International Journal of Language and Philosophy 10:339.
     
    Export citation  
     
    Bookmark  
  6.  18
    Creating future people: the ethics of genetic enhancement.Jonathan Anomaly - 2020 - New York, NY: Routledge.
    Creating Future People offers readers a fast-paced primer on how new genetic technologies will enable parents to influence the traits of their children, including their intelligence, moral capacities, physical appearances, and immune systems. It deftly explains the science of gene editing and embryo selection, and raises the central moral questions with colorful language and a brisk style. Jonathan Anomaly takes seriously the diversity of preferences parents have, and the limits policymakers face in regulating what could soon be a global market (...)
    Direct download  
     
    Export citation  
     
    Bookmark   1 citation  
  7.  9
    Les noms propres en LSF : étude à partir d’une traduction.Stéphanie Encrevé Gobet - forthcoming - Corela. Cognition, Représentation, Langage.
    Par définition, le nom propre est une identification individualisante d’une entité, animée ou non. En langue vocale, il se spécifie, à l’écrit, entre autres par sa typographie avec notamment la ou les majuscules. Mais qu’en est-il des langues des signes (LS), langues dont la modalité est visuo-gestuelle, qui n’a pas de système écrit, et dont la fonction scripturale est actuellement tenue par la LS-vidéo? Sans prétendre donner une définition généraliste, nous avons souhaité observer quelles sont les stratégies linguistiques mises en (...)
    No categories
    Direct download (2 more)  
     
    Export citation  
     
    Bookmark  
  8.  19
    360 Space and Time in Languages and Cultures: Language, culture, and cognition.Natural Semantic Metalanguage - 2012 - In L. Filipovic & K. M. Jaszczolt (eds.), Space and Time in Languages and Cultures: Language, Culture, and Cognition. John Benjamins. pp. 359.
  9.  14
    La langue de bois dans la Roumanie actuelle.Luciana Radut-Gaghi - 2010 - Hermès: La Revue Cognition, communication, politique 58 (3):, [ p.].
    Cet article présente la multiplication des formes de la langue de bois dans la Roumanie actuelle. Une mise en perspective historique rend compte des similitudes entre l’époque actuelle et la période communiste dans les slogans ou les expressions employées aussi bien par les politiques que par les médias. Les débats actuels sur la langue de bois dans les organisations renforcent l’idée qu’au-delà du jargon ou des objectifs de manipulation, la langue est en modification permanente et naturelle. Mais cette nouvelle langue (...)
    No categories
    Direct download  
     
    Export citation  
     
    Bookmark  
  10.  15
    La langue de bois : racines rhétoriques et ramures métaphoriques.Bernard Valade - 2010 - Hermès: La Revue Cognition, communication, politique 58 (3):, [ p.].
    Appréhendée à partir de son fonctionnement dans les régimes totalitaires, la « langue de bois » a été traitée comme une langue étrange, et étrangère aux sociétés démocratiques. En rapprochant ses procédés des figures de la rhétorique classiquement dessinées, elle perd quelque peu de sa singularité. Elle est liée, en fait, à des potentialités, des tendances, des dispositions de la « langue naturelle » – une permanente propension à métaphoriser, notamment – qu’elle exploite ou accentue, radicalise et pervertit. Les affinités (...)
    No categories
    Direct download  
     
    Export citation  
     
    Bookmark  
  11. Temporal Language and Temporal Reality/Dyke, Heather 380-391 Quasi-Realism's Problem of Autonomous Effects/Tenenbaum, Sergio 392-409 Interpreting Mill's Qualitative Hedonism/Riley, Jonathan 410-418 Probabilistic Induction and Hume's Problem: Reply to Lange/Okasha, Samir 419-424 Are You a Sim?/Weatherson, Brian 425-431. [REVIEW]Privileged Access Naturalized, Jordi Fernández & Anthony Hatzimoysis - 2003 - Philosophical Quarterly 53 (212):212.
     
    Export citation  
     
    Bookmark  
  12.  6
    Au nom de la flèche du temps: le défi de Prigogine.Isabelle Stengers - 1997 - Le Plessis-Robinson: Les Empêcheurs de penser en rond.
    En ce XXe siècle, où la physique s'est identifiée à la science révolutionnaire par excellence, l'œuvre passionnée d'Ilya Prigogine constitue une singulière anomalie. Anormale parce qu'elle prend le parti du monde des phénomènes physiques contre le pouvoir de la théorie, jugé abusif ; mais anormale aussi par sa longue obstination à une époque où la rapidité fait foi. Le combat avait commencé au début des années soixante, sur un mode mineur : Prigogine demandait à ses collègues de reconnaître qu' " (...)
    Direct download  
     
    Export citation  
     
    Bookmark   2 citations  
  13.  10
    La trajectoire de la dialectologie au sein des sciences du langage. De la reconstruction des systèmes dialectaux à la sémantique lexicale et à l’étymologie.Jean-Philippe Dalbera - 2013 - Corpus 12:173-200.
    A l’heure où des travaux importants tendent à renouveler sensiblement un certain nombre de disciplines, au nombre desquelles la sémantique lexicale et la lexicologie diachronique, il apparaît intéressant de faire le point au plan conceptuel sur une autre discipline connexe, la dialectologie, puisque celle-ci est au centre de ce numéro de Corpus. La dialectologie a pour objet majeur, à notre sens, l’étude comparative de langues qui se présentent sous forme d’entités disséminées – convenons de les appeler langues dialectales – dans (...)
    No categories
    Direct download (2 more)  
     
    Export citation  
     
    Bookmark   1 citation  
  14.  6
    Représenter les langues des signes sous forme écrite : questions qui ont besoin (encore aujourd’hui) d’être posées.Claudia S. Bianchini - 2021 - Corela. Cognition, Représentation, Langage 19.
    Les langues des signes sont des langues qui n’ont pas un système d’écriture qui leur est propre et qui, par leur nature visuo-gestuelle, ne peuvent pas être écrites phonographiquement. Les conséquences de cette « non‑scriptibilité » sont au centre des travaux menés à partir de 2000 par Elena Antinoro Pizzuto. EAP, décédée en 2011, mettait en évidence les biais que l’utilisation des « gloses », employées comme substituts de la transcription, induisent dans l’analyse linguistique des LS. Ces 10 dernières années, (...)
    No categories
    Direct download (2 more)  
     
    Export citation  
     
    Bookmark  
  15.  39
    La langue d'une population: le lien entre la sémantique et la pragmatique.Daniel Laurier - 1986 - Dialectica 40 (4):251-272.
    RésuméCet article vise à préciser la nature et le contenu des conventions qui lient les membres d'une communauté linguistique et par ce biais à caractériser les relations entre le sens intentionnel et le sens conventionnel d'une énonciation. Je formule, à l'aide d'une version modifiée de la définition de la notion de convention proposée par Lewis , une hypothèse concernant les conditions dans lesquelles on peut dire qu'une langue comprenant des expressions déictiques, des phrases ambiguës et des indicateurs de force illocutoire (...)
    No categories
    Direct download (2 more)  
     
    Export citation  
     
    Bookmark   1 citation  
  16.  25
    De l’insoutenable légèreté occidentale à l’égard de la notion de « langue de bois ».Joanna Nowicki - 2010 - Hermès: La Revue Cognition, communication, politique 58 (3):, [ p.].
    L’expression vient de l’Est. Elle s’est installée à l’Ouest en changeant de sens. En France, dans l’usage actuel, l’expression « langue de bois » désigne tout discours stéréotypé, simple code des échanges publics, et elle est souvent confondue avec « le politiquement correct ». Vu de l’est de l’Europe qui a connu les deux totalitarismes, cet affaiblissement sémantique éveille une forte réticence. L’expression « langue de bois » y a gardé une tout autre gravité et l’utilisation banalisée qui se pratique (...)
    No categories
    Direct download  
     
    Export citation  
     
    Bookmark  
  17.  34
    Secret Languages: The Roots of Musical Modernism.Robert P. Morgan - 1984 - Critical Inquiry 10 (3):442-461.
    It is frequently noted that a “crisis in language” accompanied the profound changes in human consciousness everywhere evident near the turn of the century. As the nature of reality itself became problematic—or at least suspect, distrusted for its imposition of limits upon individual imagination—so, necessarily, did the relationship of language to reality. Thus in the later nineteenth century, the adequacy of an essentially standardized form of “classical” writing was increasingly questioned as an effective vehicle for artistic expression: even though often (...)
    Direct download (5 more)  
     
    Export citation  
     
    Bookmark  
  18.  25
    Rationalisation des langues et terminologie : D'Ogden à Catford.Monique Slodzian - 2007 - Hermes 49:61.
    La traduction scientifique et technique et la terminologie relèvent d'un régime empirique comparable. Examinées au prisme de la doctrine linguistique de vérité logique, elles se différencient à partir de la ligne de démarcation langue naturelle / langage formel. Après avoir analysé les rapports respectifs des théories de la traduction et de la terminologie à la philosophie du langage issue de l'empirisme logique, on cherchera à clarifier les rapports réciproques entre ces théories chez les auteurs les plus représentatifs du modèle logico-ontologique. (...)
    No categories
    Direct download  
     
    Export citation  
     
    Bookmark  
  19.  31
    Linguistic and mathematical relations in Leibniz’s philosophy.Marc Parmentier - 2014 - Methodos 14.
    La théorie leibnizienne de l'expression, centrée sur la notion de relation, introduit, entre les mots des langues naturelles et la pensée, un rapport qui n'est pas seulement de représentation. Elle introduit également une parenté entre langues naturelles et langages formels. L'objectif de l'article est de mener une confrontation entre l'analyse par Leibniz des relations dans les langues naturelles et dans les langages symboliques afin de mettre en évidence leurs analogies. L'article cherchera à montrer : l'existence d'une double articulation dans les (...)
    Direct download (3 more)  
     
    Export citation  
     
    Bookmark   1 citation  
  20.  32
    Wilhelm Von Humboldt et l'invention de la forme de la langue.Henri Dilberman - 2006 - Revue Philosophique de la France Et de l'Etranger 2 (2):163-191.
    Ce n'est que tard dans sa vie que Wilhelm von Humboldt a donné au concept de « forme de la langue » son nom et sa définition. Ce qui est réellement nouveau dans cette conception, par rapport à ses analyses plus anciennes, c'est que, à côté de sa fonction régulatrice en linguistique, elle correspond chez Humboldt à une affirmation accrue de l'unité et de l'autonomie de chacune des langues. Une langue n'est pas l'émanation d'une nation donnée ; c'est un être, (...)
    Direct download (5 more)  
     
    Export citation  
     
    Bookmark  
  21.  18
    La fonction argumentative des marques de la langue.Dominique Bassano & Christian Champaud - 1987 - Argumentation 1 (2):175-199.
    The present paper reports a set of experimental studies concerning the comprehension of French argumentative operators and connectives.The first part is a presentation of the theoretical framework, the methodological problems and some of the most general results. Experiments were carried out in the perspective of the linguistic theory of argumentation developed by Anscombre and Ducrot. According to this theory, a number of devices in language are mainly defined by their argumentation function, i.e. by the types of discursive sequences and conclusions (...)
    Direct download (3 more)  
     
    Export citation  
     
    Bookmark   3 citations  
  22.  5
    Tagset adaptation to language changing over time. The case of the masculine personal category in the Electronic Corpus of 17th and 18.Aleksandra Wieczorek - 2024 - Corpus 25.
    Cet article présente les solutions utilisées pour le Corpus électronique des textes polonais des 17e et 18e siècles afin d’adapter son jeu de balises grammaticales à l’évolution du système morphologique qui a eu lieu au cours de la période. Les 17e et 18e siècles ont été marqués en effet par la formation d’une nouvelle catégorie grammaticale, appelée « masculine-personality » (Pl. *męskoosobowość*). Cette époque marque une transition de l’état ancien à l’état moderne et se caractérise par une variation significative des (...)
    No categories
    Direct download (2 more)  
     
    Export citation  
     
    Bookmark  
  23.  20
    De la terre, de la langue et du mode de vie.Érémeï D. Aïpine - 2007 - Multitudes 3 (3):85-90.
    Autochtonous People in general, and Siberia’s Finno-Ugrian people in particular, the Khantes and the Mansis, can only maintain their existence by being grounded in a territory necessary to the development of their language and way of life. But this territory is constantly amputated by the industrial expansion, in search of oil, gas and other natural resources. This is why defending autochtonous rights and interests is an urgent imperative.
    No categories
    Direct download (5 more)  
     
    Export citation  
     
    Bookmark  
  24. Le Beau – Actes du XXXVIe Congrès de l’Association des Sociétés de philosophie de langue française (ASPLF), Iaşi, 23-27 août 2016.Petru Bejan & Daniel Schulthess (eds.) - 2018 - Editura Universităţii A. I. Cuza.
    Conference Proceedings (ASPLF Conference “Le Beau” in Iaşi, Romania, August 23-27, 2016). -/- Sections: 1. Le beau dans l'histoire de la philosophie; 2. Le beau à travers les cultures; 3. Beauté de la pensée et beauté du langage; 4. Ontologie et métaphysique du beau; 5. Le beau dans la nature et dans la société; 6. Beauté, éthique, politique; 7. Les catégories esthétiques; 8. L'esthétique et la vie quotidienne; 9. Renouvellement et perspectives de l'esthétique. -/- Conference sections: 1. The Beautiful in (...)
    No categories
     
    Export citation  
     
    Bookmark  
  25.  20
    La nature de la logicité chez Husserl, Saussure et Granel : idéalité ou matérialité?Alain Gallerand - 2013 - Noesis 21:43-71.
    Dans ses textes consacrés à la logique, Gérard Granel a toujours combattu la théorie husserlienne de la signification fondée sur l’idée que les unités idéales de signification constituent l’armature logique universelle du langage. Car au fur et à mesure que l’analyse saussurienne des « valeurs » linguistiques et la linguistique comparée mettaient en évidence la singularité et la relativité des structures logiques à l’intérieur des langues naturelles, l’idée de « matérialité logique » n’a cessé de s’imposer et le caractère « (...)
    Direct download  
     
    Export citation  
     
    Bookmark  
  26.  11
    Traduire, c’est faire vivre une langue.Michèle Gendreau-Massaloux - 2010 - Hermès: La Revue Cognition, communication, politique 56 (1):157.
    La communication plurilingue est aujourd’hui reconnue comme une nécessité, tant par les États que par les producteurs économiques, scientifiques et culturels. Elle alimente la pratique de la traduction conçue comme un outil pour accéder aux savoirs du monde entier. Or l’exercice de la traduction influence l’extension des notions, des représentations et des modes de pensée propres à la langue d’arrivée. Une condition nécessaire et suffisante à la définition du caractère vivant d’une langue réside donc non pas seulement dans l’exposition de (...)
    No categories
    Direct download  
     
    Export citation  
     
    Bookmark  
  27.  20
    Language Theory, Phonology and Etymology in Buddhism and their relationship to Brahmanism.Bryan Geoffrey Levman - 2017 - Buddhist Studies Review 34 (1):25-51.
    The Buddha considered names of things and people to be arbitrary designations, with their meaning created by agreement. The early suttas show clearly that inter alia, names, perceptions, feelings, thinking, conceptions and mental proliferations were all conditioned dhammas which, when their nature is misunderstood, led to the creation of a sense of ‘I’, as well as craving, clinging and afflictions. Although names were potentially afflictive and ‘had everything under their power’, this did not mean that they were to be ignored (...)
    No categories
    Direct download (3 more)  
     
    Export citation  
     
    Bookmark  
  28.  28
    Tarski et la suppositio materialis.Claude Panaccio - 2004 - Philosophiques 31 (2):295-309.
    Dans son article de 1944, « The Semantic Conception of Truth and the Foundations of Semantics », Alfred Tarski réfère en propres termes à la notion médiévale de « suppositio materialis ». L’interprétation qu’il en suggère, cependant, est historiquement trompeuse et l’inexactitude historique se double, en l’occurrence, de ce que l’on peut tenir pour une malencontreuse erreur philosophique. Dans « “la neige est blanche” est vraie », Tarski voit l’expression « la neige est blanche » comme le nom d’une certaine (...)
    Direct download (5 more)  
     
    Export citation  
     
    Bookmark   1 citation  
  29.  12
    Le Marxisme et la philosophie du langage: essai d'application de la méthode sociologique en linguistique.M. M. Bakhtin, V. N. Voloshinov, Roman Jakobson & Marina Yaguello - 1977 - Paris: Éditions de Minuit. Edited by M. M. Bakhtin.
    Au milieu du bouillonnement intellectuel des années vingt en U.R.S.S., Mikhaïl Bakhtine, philosophe et critique littéraire, sʹinterroge sur les rapports entre lʹidéologie, le langage et le psychisme. Refusant la dichotomie saussurienne langue / parole, qui vide la pratique linguistique de sa substance, il affirme la nature sociale du signe et pose les fondements dʹune linguistique de lʹénonciation en tant que manifestation sociale et non individuelle. Au signe figé, réduit à nʹêtre quʹun "signal", il oppose le signe mouvant, changeant, arène où (...)
    Direct download  
     
    Export citation  
     
    Bookmark   3 citations  
  30.  11
    Aristotle in China: Language, Categories and Translation. [REVIEW]Vincent Shen - 2002 - Review of Metaphysics 55 (3):656-658.
    This book comprises two long chapters. The first chapter, entitled “The China syndrome, logical form, translation,” is a treatise on linguistic relativism with specific reference to Chinese language. It is not directly related to the title of the book, “Aristotle in China,” except by what it calls “the Aristotelian principle” implied in the “guidance and constraint hypothesis” of linguistic relativism. The writing of this chapter is motivated as a critical response to Angus Graham’s Disputers of the Tao, characterized by Robert (...)
    No categories
    Direct download  
     
    Export citation  
     
    Bookmark  
  31. Biological and linguistic diversity. Transdisciplinary explorations for a socioecology of languages.Albert Bastardas-Boada - 2002 - Diverscité Langues 7.
    As a sort of intellectual provocation and as a lateral thinking strategy for creativity, this chapter seeks to determine what the study of the dynamics of biodiversity can offer linguists. In recent years, the analogical equation "language = biological species" has become more widespread as a metaphorical source for conceptual renovation, and, at the same time, as a justification for the defense of language diversity. Language diversity would be protected in a way similar to the mobilization that has taken place (...)
    Direct download (2 more)  
     
    Export citation  
     
    Bookmark  
  32.  26
    Writing and the disembodiment of language.Tony E. Jackson - 2003 - Philosophy and Literature 27 (1):116-133.
    In lieu of an abstract, here is a brief excerpt of the content:Philosophy and Literature 27.1 (2003) 116-133 [Access article in PDF] Writing and the Disembodiment of Language Tony Jackson I AS IS WELL KNOWN, the study of writing in relation to speech played an important part in opening the door to poststructuralist theory, especially in the seminal works of Jacques Derrida. 1 Taking off from his rereading of Saussurean structuralism, Derrida famously made the deconstructive case that reversed and then (...)
    Direct download (6 more)  
     
    Export citation  
     
    Bookmark  
  33.  16
    Mondialisation et dialogue des cultures : l'Ubuntu d'Afrique du Sud.Nicole Koulayan - 2008 - Hermes 51:183.
    Aujourd'hui, chacun d'entre nous se retrouve pris dans l'engrenage de la mondialisation; par conséquent, la société civile estime que les valeurs fondamentales de liberté, égalité, solidarité, tolérance, respect de la nature ou partage des responsabilités doivent sous-tendre les relations internationales de ce troisième millénaire. Il faut donc chercher à donner un « sens humain » à la mondialisation en l'impliquant, comme nous le proposons, dans un humanisme de notre temps, qui relève d'une philosophie-idéologie venue d'Afrique du Sud, connue sous le (...)
    Direct download  
     
    Export citation  
     
    Bookmark  
  34.  22
    The English language and philosophy.A. W. Moore - 1999 - Rue Descartes 26:73-80.
    Dans quelle mesure la philosophie du langage ordinaire, faite par des anglophones qui réfléchissent sur la langue et son usage correct, est-elle liée à l'anglais ? Ainsi, quand elle traite de la nature de la connaissance, se peut-il qu'il s'agisse de questions induites par le terme knowledge ? Adrian Moore instruit la cohérence d'une réponse négative à partir d'une réflexion sur le « nous » qui parle. Mais il voit dans l'impossibilité de principe pour la philosophie du langage ordinaire de (...)
    No categories
    Direct download  
     
    Export citation  
     
    Bookmark  
  35.  31
    “A Word Newly Introduced into Language”: The Appearance and Spread of “Social” in French Enlightened Thought, 1745–1765.Yair Mintzker - 2008 - History of European Ideas 34 (4):500-513.
    In the early 1760s, the entry dedicated to the term “social” in Diderot's Encyclopédie claimed that it was “un mot nouvellement introduit dans la langue.” Strictly speaking, this description was inaccurate: “social” had already appeared (though very sporadically) in seventeenth-century French texts. But the essence of the Encyclopédie's argument was correct: “social” had been so marginal in French up until the mid-eighteenth century that its wide deployment in enlightened discourse from the 1740s onward could be treated as a new appearance. (...)
    Direct download (3 more)  
     
    Export citation  
     
    Bookmark   2 citations  
  36.  2
    John Rawls, Public Reason, and Natural Law: A Study of the Principles of Public Justification.Christopher Ward - 2007 - Dissertation, Marquette University
    This dissertation is concerned with the viability of the idea of liberal public reason. This idea belongs to the realm of contemporary political philosophy and is a term which seems to have few direct correlates in the history of philosophy, though it has a few namesakes and several analogues. "Public Reason'' may be contrasted obviously with "private reason"- a concept as dubious no doubt as that of the idea of a private language. But this contrast is not what is here (...)
    Direct download (2 more)  
     
    Export citation  
     
    Bookmark  
  37.  20
    From improvisation to learning: How naturalness and systematicity shape language evolution.Yasamin Motamedi, Lucie Wolters, Danielle Naegeli, Simon Kirby & Marieke Schouwstra - 2022 - Cognition 228 (C):105206.
    Direct download (2 more)  
     
    Export citation  
     
    Bookmark   4 citations  
  38.  9
    Ten lectures on natural semantic metalanguage: exploring language, thought and culture using simple, translatable words.Cliff Goddard - 2018 - Boston: Brill.
    From Leibniz to Wierzbicka: The history and philosophy of nsm -- Semantic primes and their grammar -- Explicating emotion concepts across languages and cultures -- Wonderful, terrific, fabulous: English evaluational adjectives -- Semantic molecules and semantic complexity -- Words as carriers of cultural meaning -- English verb semantics: verbs of doing and saying -- English verb alternations and constructions -- Applications of NSM: minimal English, cultural scripts and language -- Teaching retrospect: nsm compared with other approaches to semantic analysis.
    Direct download  
     
    Export citation  
     
    Bookmark   4 citations  
  39.  23
    The nature of generalization in language.Adele E. Goldberg - 2009 - Cognitive Linguistics 20 (1):93-127.
    This paper provides a concise overview of Constructions at Work (Goldberg 2006). The book aims to investigate the relevant levels of generalization in adult language, how and why generalizations are learned by children, and how to account for cross-linguistic generalizations.
    No categories
    Direct download (2 more)  
     
    Export citation  
     
    Bookmark   13 citations  
  40. Songs of Nature: From Philosophy of Language to Philosophical Anthropology in Herder and Humboldt.Jennifer Mensch - 2018 - International Yearbook for Hermeneutics 17:95-109.
    In this paper I trace the manner in which Herder’s philosophy of language grounds his approach to hermeneutical issues regarding history, interpretation, and translation. Herder’s approach to the question of language has been repeatedly lauded for its important influence on the later work done by Schleiermacher, Dilthey, and Gadamer, but in this discussion I am going to put him more directly in conversation with Wilhelm von Humboldt. Although recent critics have derided Humboldt’s theory as both derivative and wrong, I will (...)
    Direct download  
     
    Export citation  
     
    Bookmark  
  41. Ontology, natural language, and information systems: Implications of cross-linguistic studies of geographic terms.David M. Mark, Werner Kuhn, Barry Smith & A. G. Turk - 2003 - In Mark David M., Werner Kuhn, Smith Barry & Turk A. G. (eds.), 6th Annual Conference of the Association of Geographic Information Laboratories for Europe (AGILE),. pp. 45-50.
    Ontology has been proposed as a solution to the 'Tower of Babel' problem that threatens the semantic interoperability of information systems constructed independently for the same domain. In information systems research and applications, ontologies are often implemented by formalizing the meanings of words from natural languages. However, words in different natural languages sometimes subdivide the same domain of reality in terms of different conceptual categories. If the words and their associated concepts in two natural languages, or even in two terminological (...)
    Direct download  
     
    Export citation  
     
    Bookmark  
  42.  27
    Natural Law as a Language for the Ethics of War.James T. Johnson - 1975 - Journal of Religious Ethics 3 (2):217-242.
    To assess the utility of appeals to natural law as a way of projecting ethical claims across ideological and cultural boundaries, three examples of such appeals in just war theory are critically analyzed and evaluated: those of contemporary international lawyers Myres McDougal and Florentino Feliciano, theological ethicist Paul Ramsey, and Franciscus de Victoria, a sixteenth-century Spanish theorist whose recasting of Christian just war thought gave rise to secular international law. The conclusion is that natural-law appeals today can no longer depend (...)
    Direct download  
     
    Export citation  
     
    Bookmark   2 citations  
  43.  9
    Natural Laws and Human Language.Yemima Ben-Menahem - 2022 - In Sanjit Chakraborty & James Ferguson Conant (eds.), Engaging Putnam. Berlin, Germany: De Gruyter. pp. 289-308.
    No categories
    Direct download  
     
    Export citation  
     
    Bookmark  
  44.  21
    Introduction: Naturalness and Iconicity in Language.Ludovic De Cuypere & Klaas Willems - unknown
    This article is the introduction to the 7th volume of the Iconicity in Language and Literature Series. First a brief historical outline of the concepts of naturalness and iconicity in linguistic theory is given. Both concepts are then separately dealt with in two sections, in which each concept is elaborated and an overview of seminal readings on naturalness and iconicity is presented. A thorough discussion is also provided of some unresolved issues in the iconicity and naturalness debates. The article rounds (...)
    No categories
    Direct download (4 more)  
     
    Export citation  
     
    Bookmark  
  45.  23
    Féminiser les noms de profession dans la langue judiciaire.Michèle Lenoble-Pinson - 2008 - International Journal for the Semiotics of Law - Revue Internationale de Sémiotique Juridique 21 (4):337-346.
    L’évolution de la société se traduit dans le langage. Au Moyen Âge, notairesse, tutorresse et défenderesse rendaient visibles, dans les textes, l’épouse et la femme agissant dans la société. À notre époque s’emploient des noms, tels infirmière, institutrice et vendeuse, qui ne sont pas neufs. Simultanément, comme la femme accède à des professions réservées aux hommes, s’installent des appellations féminines nouvelles telles que (la) juge, (la) pénaliste, présidente, consœur, avocate, magistrate, huissière, enquêtrice. Au Québec, en Suisse, en Belgique et en (...)
    Direct download (3 more)  
     
    Export citation  
     
    Bookmark   1 citation  
  46.  7
    Natural Deduction and Ordinary Language Discourse Structure.James D. Mccawley - 1991 - In H. G. Lewis (ed.), Peter Geach: Philosophical Encounters. Kluwer Academic Publishers. pp. 151--160.
  47.  16
    Nature and culture in language and speech: Another comment on D'Agostino.Trevor Pateman - 1980 - Philosophy of the Social Sciences 10 (2):191-193.
    Direct download  
     
    Export citation  
     
    Bookmark  
  48. Reflections on the nature and property of languages, 1731.Thomas Stackhouse - 1731 - Menston (Yorks.): Scolar P..
    Direct download  
     
    Export citation  
     
    Bookmark  
  49.  30
    Dante on the Nature and Use of Language.Anne M. Wiles - 2015 - Review of Metaphysics 68 (4):759-779.
    This paper suggests that Dante’s writings on language provide elements for the construction of a philosophy of language. The main emphasis is on the theoretical treatment of language in De Vulgari Eloquentia, but it also considers La Vita Nouva and Il Convivio, earlier works providing insights into the development of Dante’s views on the nature and use of language. De Vulgari Eloquentia is an extended justification for the use of a vernacular language capable of treating the worthiest topics in a (...)
    No categories
    Direct download  
     
    Export citation  
     
    Bookmark  
  50.  5
    Nature’s Demands on Language.Mark Wilson - 1988 - Philosophical Topics 16 (1):285-336.
    No categories
    Direct download (2 more)  
     
    Export citation  
     
    Bookmark   1 citation  
1 — 50 / 999