Results for ' Gynecology'

700 found
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  1.  23
    Ethics in Obstetrics and Gynecology.Joan C. Callahan, Laurence B. McCullough & Frank A. Chervenak - 1996 - Hastings Center Report 26 (2):45.
    Book reviewed in this article: Ethics in Obstetrics and Gynecology. By Laurence B. McCullough and Frank A. Chervenak.
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  2.  8
    Clinical Gynecology and Aristotle's Biology: The Composition of HA X.Lesley Dean-Jones - 2012 - Apeiron 45 (2):180-199.
  3. Ethics in obstetrics and gynecology by McCullough, lb, Chervenak, fa (vol 21, pg 190, 1995).B. Almond - 1995 - Journal of Medical Ethics 21 (5):318-318.
     
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  4.  37
    Ethics in obstetrics and gynecology.Laurence B. McCullough, Frank A. Chervenak & Susan M. Scott - 1995 - HEC Forum 7 (6):379-380.
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  5.  13
    Ethics in obstetrics and gynecology.B. Almond - 1995 - Journal of Medical Ethics 21 (3):190-190.
  6.  16
    Time, Magic, and Gynecology Contemporary Israeli Practice.Miriam Jacoby - 1995 - Science in Context 8 (1):231-248.
    The ArgumentThis paper describes the way in which a simple device, the pregnancy wheel, has been used by the medical profession to impose a new way of measuring and experiencing pregnancy.The change involves counting in weeks instead of counting in months and it is gradually replacing a commonsensical method that had deep physiological and cultural roots. In contrast, the medical methodology of counting forty weeks is more complicated and lacks direct connections to the events of pregnancyIn the encounter between the (...)
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  7.  26
    A comparison of medical litigation filed against obstetrics and gynecology, internal medicine, and surgery departments.Tomoko Hamasaki & Akihito Hagihara - 2015 - BMC Medical Ethics 16 (1):72.
    The aim of this study was to review the typical factors related to physician’s liability in obstetrics and gynecology departments, as compared to those in internal medicine and surgery, regarding a breach of the duty to explain.
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  8.  35
    Concept of defensive medicine and litigation among Sudanese doctors working in obstetrics and gynecology.A. Ali AbdelAziem, E. Hummeida Moawia, A. M. Elhassan Yasir, O. M. Nabag Wisal, A. Ahmed Mohammed Ahmed & K. Adam Gamal - forthcoming - Most Recent Articles: Bmc Medical Ethics.
    Obstetrics and gynaecology always has reputation for being a highly litigious. The field of obstetrics and gynaecology is surrounded by different circumstances that stimulate the doctors to practice defensive..
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  9.  4
    The emergence of molecular gynecology: homeobox and Wnt genes in the female reproductive tract.Jan Kitajewski & David Sassoon - 2000 - Bioessays 22 (10):902-910.
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  10.  54
    Concept of defensive medicine and litigation among Sudanese doctors working in obstetrics and gynecology.AbdelAziem A. Ali, Moawia E. Hummeida, Yasir A. M. Elhassan, Wisal O. M. Nabag, Mohammed Ahmed A. Ahmed & Gamal K. Adam - 2016 - BMC Medical Ethics 17 (1):1-5.
    BackgroundObstetrics and gynaecology always has reputation for being a highly litigious. The field of obstetrics and gynaecology is surrounded by different circumstances that stimulate the doctors to practice defensive medicine.MethodsThis study was directed to assess the extent and the possible effect of defensive medicine phenomenon on medical decision making among different grades of obstetric and gynaecologic Sudanese doctors, and to determine any experience of medical litigations with respect to sources and factors associated with it.ResultsA total of 117 doctors were approached, (...)
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  11.  5
    Problems of legitimacy of modern obstetrical gynecology.Kai Haucke & Natalie Dippong - 2012 - Ethik in der Medizin 24 (1):43-55.
    ZusammenfassungEmpirische Daten belegen, dass die moderne Geburtsmedizin Schwangerschaft und Gebären vorrangig als krankhaft wahrnimmt, was zu einem Legitimationsdefizit führt: Eine primär invasive Geburtsmedizin verletzt das Prinzip der Nichtschädigung, verursacht vermeidbare Kosten und ist nicht ohne weiteres durch das Autonomieprinzip gedeckt. Von den unmittelbar Beteiligten ist diese Pathologisierung als eine solche jedoch kaum wahrgenommen worden. Daher stellt sich die Frage, wie es zur sozialen Akzeptanz einer derart drastischen Wahrnehmungsverschiebung kommen konnte. Da Begriffe unsere Wahrnehmung strukturieren, interessiert uns vor allem die konzeptionelle (...)
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  12.  4
    Improving Patient-Doctor Communication about Risk and Choice in Obstetrics and Gynecology through Medical Education: A Call for Action.Kathryn Mills, Rizwana Biviji-Sharma, Jennifer Chevinsky & Macey L. Henderson - 2014 - Journal of Clinical Ethics 25 (2):176-176.
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  13.  21
    The Lawyer's Perspective on the Use of Ultrasound in Obstetrics and Gynecology.Albert L. Bundy & A. Everette James - 1985 - Journal of Law, Medicine and Ethics 13 (5):219-224.
  14.  12
    The Lawyer's Perspective on the Use of Ultrasound in Obstetrics and Gynecology.Albert L. Bundy & A. Everette James - 1985 - Journal of Law, Medicine and Ethics 13 (5):219-224.
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  15.  50
    Fat Chance Getting an Obstetrician in South Florida? Ethics and Discrimination in Obstetrics and Gynecology.Glenn McGee - 2011 - American Journal of Bioethics 11 (6):1 - 2.
    The American Journal of Bioethics, Volume 11, Issue 6, Page 1-2, June 2011.
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  16.  21
    History of Gynecology by Richard A. Leonardo. [REVIEW]J. De C. M. Saunders - 1947 - Isis 37:123-124.
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  17.  15
    Feasibility of an ethics and professionalism curriculum for faculty in obstetrics and gynecology: a pilot study.Lori-Linell Hollins, Marilena Wolf, Brian Mercer & Kavita Shah Arora - 2019 - Journal of Medical Ethics 45 (12):806-810.
    ObjectiveThere have been increased efforts to implement medical ethics curricula at the student and resident levels; however, practising physicians are often left unconsidered. Therefore, we sought to pilot an ethics and professionalism curriculum for faculty in obstetrics and gynaecology to remedy gaps in the formal, informal and hidden curriculum in medical education.MethodsAn ethics curriculum was developed for faculty within the Department of Obstetrics and Gynaecology at a tertiary care, academic hospital. During the one-time, 4-hour, mandatory in-person session, the participants voluntarily (...)
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  18.  22
    Book Review: Public Privates: Performing Gynecology from Both Ends of the Speculum. Terri Kapsalis. (1997). Durham, NC: Duke University Press. 216 pp. [REVIEW]Sue Sun Yom - 2001 - Journal of Medical Humanities 22 (4):311-313.
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  19.  16
    Do gynaecology outpatients use the Internet to seek health information? A questionnaire survey.Padmaja Neelapala, S. K. Duvvi, G. Kumar & B. N. Kumar - 2008 - Journal of Evaluation in Clinical Practice 14 (2):300-304.
  20. The Science of Woman. Gynaecology and Gender in England, 1800-1929.Ornella Moscucci & Michele S. Kohler - 1994 - History and Philosophy of the Life Sciences 16 (2):355.
     
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  21.  10
    Progress in Obstetrics and Gynaecology, Volume 2. Edited by Studd John. (Churchill Livingstone, 1982.).S. L. Barron - 1983 - Journal of Biosocial Science 15 (2):249-250.
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  22.  12
    Obstetrics and Gynaecology in Tudor and Stuart EnglandAudrey Eccles.Harold J. Cook - 1983 - Isis 74 (3):444-445.
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  23.  15
    The Science of Woman: Gynaecology and Gender in England, 1800-1929. Ornella Moscucci.Londa Schiebinger - 1991 - Isis 82 (4):763-764.
  24.  42
    SORANOS' GYNAECOLOGY P. Burguière, D. Gourevitch, Y. Malinas: Soranos d'Ephèse : Maladies des femmes. Tome IV, livre 4 . Pp. xxviii + 197. Paris: Les Belles Lettres, 2000. ISBN: 2-251-00480-. [REVIEW]Helen King - 2003 - The Classical Review 53 (02):338-.
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  25.  23
    An experimental case-conference programme for obstetrics and gynaecology clinical students.H. ten Have & G. Essed - 1989 - Journal of Medical Ethics 15 (2):94-98.
    Since the founding of the University of Limburg (1974), in The Netherlands, an innovative medical curriculum has been guided by educational principles of problem-orientation, continuous assessment, student initiative and attitude development. The teaching of medical ethics was built into the preclinical curriculum from the start. However, the clinical years remained largely unaffected, and only recently has an effort been made to extend the educational philosophy to this more or less traditional part of medical education. Within this context, an experiment of (...)
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  26.  16
    A trial of a reproductive ethics and law curriculum for obstetrics and gynaecology residents.Kavita Shah Arora - 2014 - Journal of Medical Ethics 40 (12):854-856.
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  27.  27
    What do medical students experience as moral problems during their obstetric and gynaecology clerkship?G. Olthuis & L. Dukel - 2008 - Journal of Medical Ethics 34 (9):e2-e2.
    This article reports on moral problems that were raised by medical students as the basis for an ethical case-conference in an obstetrics and gynaecology clerkship. After introducing the issue of teaching clinical ethics, the method of our case-conference is explained. Next, the variety of topics and related moral problems are presented. The article continues with a discussion of three distinct and challenging aspects that characterise obstetrics and gynaecology as a domain for teaching clinical ethics. The conclusion puts forward three significant (...)
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  28.  43
    The opinions and experiences of Irish obstetric and gynaecology trainee doctors in relation to abortion services in Ireland.Kara Aitken, Paul Patek & Mark E. Murphy - 2017 - Journal of Medical Ethics 43 (11):778-783.
    Introduction The provision of abortion services in the Republic of Ireland is legally restricted. Recent legislation that has been implemented allows for abortion if there is a real and substantial risk to the woman's life, but in general Irish women must travel abroad for abortion services. The aims of this study were to investigate the clinical experiences of Irish obstetric non-consultant hospital doctors that work in this environment and to assess their attitudes towards termination of pregnancy. Methods We conducted an (...)
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  29.  12
    Poor Representation of Developing Countries in Editorial Boards of Leading Obstetrics and Gynaecology Journals.Seema Rawat, Priyanka Mathe, Vishnu B. Unnithan, Pratyush Kumar, Kumar Abhishek, Nazia Praveen & Kiran Guleria - 2023 - Asian Bioethics Review 15 (3):241-258.
    Evidence suggests a limited contribution to the total research output in leading obstetrics and gynaecology journals by researchers from the developing world. Editorial bias, quality of scientific research produced and language barriers have been attributed as possible causes for this phenomenon. The aim of this study was to understand the prevalence of editorial board members based out of low and lower-middle income countries in leading journals in the field of obstetrics and gynaecology. The top 21 journals in the field of (...)
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  30.  9
    The History of Obstetrics and Gynaecology. Michael J. O'Dowd, Elliot E. Philipp.Helen Rodnite Lemay - 1995 - Isis 86 (4):624-625.
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  31.  19
    Monica H. Green, Making Women’s Medicine Masculine: The Rise of Male Authority in Pre-Modern Gynaecology.Gabriella Zuccolin - 2013 - Clio 37:233-236.
    Il y a trente ans, évoquant la gynécologie dans l’Antiquité, Giulia Sissa écrivait que l’utérus, « dépositaire insensé et irritable de la reproduction sociale, est le seul organe qui a forcé la connaissance médicale hippocratique à définir en son sein une véritable spécialité ». L’ouvrage de Monica H. Green reprend, en les contextualisant dans un paradigme méthodologique beaucoup plus complexe, ses études précédentes sur la figure historique et littéraire de Trotula et sur la médecine féminin...
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  32.  22
    From Witchcraft to Wisdom: A History of Obstetrics and Gynaecology in the British Isles.Richard Barnett - 2009 - Annals of Science 66 (4):561-563.
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  33.  11
    Helen King. Midwifery, Obstetrics, and the Rise of Gynaecology: The Uses of a Sixteenth‐Century Compendium. x + 228 pp., figs., bibl., index. Aldershot: Ashgate, 2007. $99.95. [REVIEW]Katharine Park - 2009 - Isis 100 (3):650-651.
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  34.  4
    Midwifery, Obstetrics, and the Rise of Gynaecology: The Uses of a Sixteenth‐Century Compendium. [REVIEW]Katharine Park - 2009 - Isis 100:650-651.
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  35.  11
    Safavid Medical Practice, or The Practice of Medicine, Surgery and Gynaecology in Persia between 1500 A.D. and 1750 A.D.Cyril Elgood. [REVIEW]Emilie Savage Smith - 1973 - Isis 64 (1):122-123.
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  36.  14
    Aetii Amideni Libri medicinales V-VIII by Alexander Olivieri; Aëtios of Amida: The Gynaecology and Obstetrics of the VIth Century A.D. by James V. Ricci. [REVIEW]George Sarton - 1951 - Isis 42:150-152.
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  37.  11
    Aetii Amideni Libri medicinales V-VIII. Alexander OlivieriAëtios of Amida: The Gynaecology and Obstetrics of the VIth Century A.D.James V. Ricci. [REVIEW]George Sarton - 1951 - Isis 42 (2):150-152.
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  38.  37
    Artificial reproduction technologies (RTs) – all the way to the artificial womb?Frida Simonstein - 2006 - Medicine, Health Care and Philosophy 9 (3):359-365.
    In this paper, I argue that the development of an artificial womb is already well on its way. By putting together pieces of information arising from new scientific advances in different areas, (neo-natal care, gynecology, embryology, the human genome project and computer science), I delineate a distinctive picture, which clearly suggests that the artificial womb may become a reality sooner than we may think. Currently, there is a huge gap between the first stages of gestation (using in vitro fertilization) (...)
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  39.  5
    The Impact of Dobbs on US Graduate Medical Education.Amirala S. Pasha, Daniel Breitkopf & Gretchen Glaser - 2023 - Journal of Law, Medicine and Ethics 51 (3):497-503.
    The Dobbs decision will directly affect patients and reproductive rights; it will also impact patients indirectly in many ways, one of which will be changes in the physician workforce through its impact on graduate medical education. Current residency accreditation standards require training in all forms of contraception in addition to training in the provision of abortion. State bans on abortions may diminish access to training as approximately half of obstetrics and gynecology residency programs are in states with significant abortion (...)
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  40.  23
    "Für palliative Patienten haben wir keinen Platz!"—oder der schmerztherapeutische Notfall. Anonym - 2003 - Ethik in der Medizin 15 (3):221-221.
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  41.  16
    Therapieabbruch nach nicht gewollter Reanimation. Eine Kasuistik zur Problematik von Patientenverfügungen. Anonym - 2003 - Ethik in der Medizin 15 (2):109-113.
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  42.  22
    Vaccination in pediatrics and informed consent: balancing social paternalism and patients’ autonomy.Matthias Dahl - 2002 - Ethik in der Medizin 14 (3):201-214.
    Bei der Durchführung von Impfungen in der Pädiatrie sind die Interessen von Kind, Eltern und öffentlicher Gesundheitsvorsorge zu berücksichtigen. Eine ethische Diskussion allein auf Grundlage der informierten Einwilligung wird der vielschichtigen Dimension der Impfproblematik nicht gerecht. In bestimmten Fällen erscheint eine Impfung auch gegen den Willen der Eltern legitim, z. B. wenn das Kindeswohl gefährdet ist. Ein genereller Impfzwang ist jedoch ethisch nicht zu rechtfertigen. Untersuchungen haben gezeigt, dass impfkritische Eltern andere Entscheidungskriterien verwenden als bislang von Experten angenommen. Für die (...)
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  43.  18
    Ethikkompetenzerwerb im Handlungsfeld – Voraussetzungen und Impulse für die professionelle Pflegepraxis.Sonja Lehmeyer & Annette Riedel - 2019 - Ethik in der Medizin 31 (4):391-406.
    Die Anforderungen an das ethisch-professionelle Handeln Pflegender und somit auch die Forderungen an die professionelle Ethikkompetenz Pflegender im praktischen Berufsfeld wandeln sich sowohl qualitativ als auch quantitativ. Dies wird auch in den veränderten normativen Rahmungen der Pflegebildung deutlich. Der Lernort Praxis als ein zentraler Ort pflegebezogener Bildungsprozesse rückt somit nochmals stärker in den Fokus der Ethikkompetenzentwicklung professionell Pflegender. Der Beitrag konturiert zentrale Anforderungen und veränderte Bezüglichkeiten für die Ethikbildung im beruflichen Handlungsfeld professioneller Pflege und formuliert davon ausgehend zentrale Prämissen an (...)
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  44.  21
    Acquisition of ethical competence in practice—requirements and impulses for professional nursing practice.Sonja Lehmeyer & Annette Riedel - 2019 - Ethik in der Medizin 31 (4):391-406.
    Die Anforderungen an das ethisch-professionelle Handeln Pflegender und somit auch die Forderungen an die professionelle Ethikkompetenz Pflegender im praktischen Berufsfeld wandeln sich sowohl qualitativ als auch quantitativ. Dies wird auch in den veränderten normativen Rahmungen der Pflegebildung deutlich. Der Lernort Praxis als ein zentraler Ort pflegebezogener (Aus‑)Bildungsprozesse rückt somit nochmals stärker in den Fokus der Ethikkompetenzentwicklung professionell Pflegender. Der Beitrag konturiert zentrale Anforderungen und veränderte Bezüglichkeiten für die Ethikbildung im beruflichen Handlungsfeld professioneller Pflege und formuliert davon ausgehend zentrale Prämissen an (...)
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  45. Autonomy as a point of reference for universal medical ethics.Claudia Wiesemann - 2012 - Ethik in der Medizin 24 (4):287-295.
    Das ethische Prinzip des Respekts vor der Autonomie des Patienten/Probanden hat in der modernen Medizin mittlerweile weltweit Bedeutung erlangt. Die Betonung der Autonomie des Patienten und Probanden in allen in der letzten Zeit verabschiedeten internationalen Deklarationen gibt dieser Tendenz unmissverständlich Ausdruck. Doch wenngleich diese Entwicklung unstrittig positiv ist, wirft sie dennoch eine Reihe von Fragen auf, die mit der Kodifizierung, Interpretation, Reichweite und Anwendung dieses universalen Prinzips verbunden sind. Die Antworten auf diese Fragen entscheiden darüber, ob Autonomie als hilfreiches, emanzipatorisches (...)
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  46.  14
    Überlebenswahrscheinlichkeit als intensivmedizinisches Priorisierungskriterium.Frank Dietrich - 2023 - Ethik in der Medizin 35 (3):409-426.
    Zusammenfassung Die im Dezember 2022 in Kraft getretene Erweiterung des Infektionsschutzgesetzes sieht vor, im Fall einer Pandemie knappe intensivmedizinische Ressourcen nach dem Kriterium der Überlebenswahrscheinlichkeit zu priorisieren. Der Aufsatz geht der Frage nach, ob der Vorwurf, diese Regelung setze Menschen mit Behinderung einer erheblichen Diskriminierungsgefahr aus, berechtigt ist. Nach einer kurzen Darstellung des im Infektionsschutzgesetz festgelegten Zuteilungsverfahrens wird zunächst das vielschichtige Konzept der Diskriminierung erörtert. Im Kontext der Allokation knapper intensivmedizinischer Ressourcen besteht vornehmlich das Risiko einer nichtintendierten Diskriminierung, die in (...)
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  47.  17
    Towards an ethics of enjoyment in (geriatric) care.Megan Arndt & Lisanne Teuchert - forthcoming - Ethik in der Medizin:1-16.
    Definition of the problem Enjoyment has not yet played a significant role in ethical approaches to (geriatric) care. Rather, the focus of ethical considerations is often on questions of self-reliance and autonomy. Relevant topics are skills loss issues and how to deal with them. Although it is very important to allow grief in the context of the need for care and of aging, the question remains: in how far could an ethics of enjoyment help to set a further focus on (...)
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  48.  16
    Advance directives and the temporal structure of a good life.Lena Stange & Mark Schweda - 2022 - Ethik in der Medizin 34 (2):239-255.
    Definition of the problemAdvance directives involve evaluative assumptions about the further course of one’s life that can be more or less appropriate and thus call for ethical reflection. This contribution focuses on the basis and criteria of such assumptions. We argue that considerations regarding the temporal structure of a good life constitute a particularly relevant perspective in this context.ArgumentsEmpirical studies on the individual composition of advance directives point to the important role of personal values and life plans that can change (...)
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  49.  14
    Gesundheitliche Vorausverfügungen und die Zeitstruktur guten Lebens.Lena Stange & Mark Schweda - 2022 - Ethik in der Medizin 34 (2):239-255.
    Patientenverfügungen und andere Arten gesundheitlicher Vorausverfügungen wie Advance Care Planning und in gewisser Hinsicht auch Vorsorgevollmachten und Betreuungsverfügungen schließen evaluativ gehaltvolle Annahmen und Werturteile über den weiteren Verlauf des eigenen Lebens ein, die sich als mehr oder weniger angemessen erweisen können und daher einer ethischen Klärung und Reflexion bedürfen. Der Beitrag geht der Frage nach den Grundlagen dieser Annahmen und Urteile nach und argumentiert, dass für ihre Analyse eine strebensethische Perspektive auf Vorstellungen eines guten Lebens in der Zeit besonders geeignet (...)
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  50.  65
    How to deal with “cultural questions” in clinical ethics. The example of hymen reconstruction.Verina Wild - 2012 - Ethik in der Medizin 24 (4):275-286.
    Dieser Beitrag diskutiert „kulturelle Fragen“ in klinischer Ethik am Beispiel der Hymenrekonstruktion. Zunächst werden drei grundsätzliche Argumente genannt: 1) Wenn „kultur-sensitive“ Themen in klinischer Ethik explizit als solche diskutiert werden, kann das zu einem essentialistischen Verständnis von Kultur beitragen. Stattdessen wird in diesem Beitrag für ein dynamisches Verständnis von Kultur argumentiert und für eine grundsätzlich kontextsensitive, pluralistische klinische Ethik. 2) Klinische Ethik fokussiert häufig auf die individuelle Arzt-Patienten-Beziehung. Public Health Ethik und Globale Bioethik sind dagegen eher mit den strukturellen Bedingungen (...)
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