Paradigmi 2 (2008)

Authors
Carlo Penco
University of Genoa
Abstract
In questo articolo parlo della influenza di Einstein su Wittgenstein a partire da alcuni problemi che si pongono all’olismo. L’olismo è stato spesso collegato a Wittgenstein, almeno in forma di “olismo locale”. L’olismo è però soggetto a due tipi di paradossi: il paradosso della comunicazione per l’olismo semantico e il paradosso del relativismo concettuale per l’olismo epistemologico. Dopo aver presentato brevemente i due paradossi, confronto le risposte di Davidson, in difesa dell’olismo, con quelle di Wittgenstein (o di tipo wittgensteiniano). Da questo confronto nasce un problema nell’interpretazione di Wittgenstein. Infatti, dalle sue risposte ai due paradossi emerge una tensione nella sua visione dei giochi linguistici e in particolare nei suoi esperimenti mentali, che sono stati tradizionalmente interpretati in modi contrapposti. La mia proposta è che una rilettura di alcune riflessioni di Wittgenstein su Einstein e la relatività può aiutare a cogliere meglio il significato di questa tensione.
Keywords No keywords specified (fix it)
Categories (categorize this paper)
Options
Edit this record
Mark as duplicate
Export citation
Find it on Scholar
Request removal from index
Translate to english
Revision history

Download options

PhilArchive copy


Upload a copy of this paper     Check publisher's policy     Papers currently archived: 69,226
External links

Setup an account with your affiliations in order to access resources via your University's proxy server
Configure custom proxy (use this if your affiliation does not provide a proxy)
Through your library

References found in this work BETA

On the Very Idea of a Conceptual Scheme.Donald Davidson - 1973 - Proceedings and Addresses of the American Philosophical Association 47:5-20.
On the Very Idea of a Conceptual Scheme.Donald Davidson - 2011 - In Robert B. Talisse & Scott F. Aikin (eds.), The Pragmatism Reader: From Peirce Through the Present. Princeton University Press. pp. 286-298.
The Significance of Philosophical Scepticism.John Heil - 1986 - Philosophy and Phenomenological Research 47 (2):331-336.

View all 9 references / Add more references

Citations of this work BETA

The Influence of Einstein on Wittgenstein's Philosophy.Carlo Penco - 2010 - Philosophical Investigations 33 (4):360-379.

Add more citations

Similar books and articles

Analytics

Added to PP index
2010-12-22

Total views
39 ( #289,083 of 2,499,697 )

Recent downloads (6 months)
1 ( #418,206 of 2,499,697 )

How can I increase my downloads?

Downloads

My notes