The executive board of the Academy for Ethics in Medicine and two AEM working groups formulated standards and recommendations for clinical ethics consultation in 2010, 2011, and 2013. These guidelines comply with the international standards like those set by the American Society for Bioethics and Humanities. There is no empirical data available yet that could indicate whether these standards and recommendations have been implemented in German hospitals. This desideratum is addressed in the present study. We contacted 1.858 German hospitals between (...) September 2013 and January 2014. A follow-up survey was conducted between October 2014 and January 2015. The data of the initial survey and the follow-up survey were merged and evaluated. The statements of the participants were compared with the standards and recommendations. The standards of the AEM concerning the tasks of clinical ethics consultation are employed by a majority of participants of the study. Almost all of these participants document their consultation activities by means of protocols or entries in the patient file. There are deviations from the recommendations of the AEM working groups regarding the drafting of statutes, activity reports, and financial support. The activities of clinical ethics consultation predominantly comply with the standards of the AEM and recommendations for the documentation. The recommendations for evaluation should be improved in practice. This applies particularly for activity reports in order to evaluate the activities. Internal evaluation could take place accordingly. (shrink)
Telemedicine is a complex field including various applications and target groups. Especially telehealthcare is seen by many as a means to revolutionize medicine. It gives patients the opportunity to take charge of their own health by using self-tracking devices and allows health professionals to treat patients from a distance. To some, this means an empowerment of patient autonomy as well as an improvement in the quality of care. Others state the dangers of depersonalization of medicine and the pathologization of daily (...) life. This paper examines the ethical implications of telehealthcare, focusing on patient autonomy and quality of care by analyzing metareviews, randomized controlled trials and narrative ethical analyses on the topic. As a result, we conclude that the technically enhanced encounter between patients and health professionals may mean an empowerment of patient autonomy when it goes along with a personal relationship based on trust, assistance and support. When it comes to the quality of care, telehealthcare may lead to an improvement as long it is adopted to the patient’s individual needs. (shrink)
Surveys of the German public have revealed a high acceptance of social freezing, i.e. oocyte conservation without medical indication. Up to now, there are no investigations available on the experiences and attitudes of health professionals towards social freezing. Between August 2015 and January 2016, we surveyed gynecologists Germany-wide on the topic social freezing. Five gynecologists specialized in reproductive medicine and five office-based gynecologists in standard care were chosen for the survey. The survey was conducted with an explorative, qualitative research design. (...) The demand for social freezing in Germany is low. With regard to their fertility age, most women attend consultations too late, they have only little previous knowledge and false expectations. The gynecologists consider it the duty of society and politics to provide for the compatibility of family and work. They relate late parenthood to disadvantages primarily for the children. A majority of the gynecologists interviewed tend to advise natural reproduction. Social freezing is often mistaken as a kind of fertility insurance. Thus, it is necessary that physicians inform women early about the possibilities and limitations of social freezing. In the first place, social freezing is not a medical or medical-ethical topic. Women consider the method as a possibility to ensure the compatibility of family and work. This compatibility should be mostly perceived as a political topic. It cannot be a medical task to solve this issue. In fact, a debate in society as a whole is necessary that includes all relevant actors. (shrink)
With the arrival of new methods of genome editing, especially CRISPR/cas 9, new perspectives on germline interventions have arisen. Supporters of germ line genome editing claim that the procedure could be used as a means of disease prevention. As a possible life-saving therapy, it provides benefits that outweigh its risks. Opponents of GGE claim that the medical and societal risks, especially the use of GGE for genetic enhancement, are too high. In our paper, we analyze the risks and benefits of (...) GGE. We show that the medical risk on an individual level might be reduced by further research in the near future so that they may be outweighed by the benefits. We also show that the societal risks of the procedure, i.e. genetic enhancement, are manageable by establishing a regulative framework before the GGE is implemented. Since the effects of modifying genes for the genepool of a given population are extremely difficult to model, the medical risks on the population level might be too high. (shrink)
ZusammenfassungDer weltweit erste Mitochondrien-Transfer, auch als Erzeugung eines „Drei-Eltern-Kindes“ bezeichnet, hat 2016 eine intensive Debatte ausgelöst. Hinsichtlich des Verfahrens, das bisher nur in Großbritannien zugelassen ist, werden auch verschiedene ethische Aspekte angesprochen. Dazu gehören die Risikoabwägung, die reproduktive Selbstbestimmung und die psychosoziale Entwicklung eines Kindes, das von drei Individuen abstammt. Dabei fällt auf, dass zentrale konzeptuelle Fragen hinsichtlich des Mitochondrien-Transfers nicht geklärt sind. Ist der Mitochondrien-Transfer eine genetische Intervention in die Keimbahn? Handelt es sich bei dem Verfahren um eine medizinisch (...) indizierte Therapie oder um eine elektive Behandlung assistierter Reproduktion? Welche Konzepte von Identität und Elternschaft liegen der Auffassung eines „Drei-Eltern-Kindes“ zugrunde? Im Kontext dieser konzeptuellen Fragen muss eine ethische Analyse des Mitochondrien-Transfers durchgeführt werden. In den meisten Fällen zeigt sich allerdings, dass die ethische Analyse zu stark auf Einzelaspekte fokussiert ist, wodurch diese konzeptuellen Fragen aus dem Blick geraten. Daher verbinden wir in unserem Beitrag die ethische Analyse mit konzeptuellen Überlegungen. Dabei ist es von zentraler Bedeutung, auch die biomedizinischen Grundlagen des Verfahrens eingehend zu erörtern, um die konzeptuellen Aspekte angemessen einordnen zu können. In einem ersten Schritt erläutern wir die unterschiedlichen Verfahren des Mitochondrien-Transfers. In einem zweiten Schritt schlagen wir eine konzeptuelle Klärung der drei genannten Fragen vor. Diese konzeptuelle Klärung dient als Grundlage, um die ethischen Aspekte der reproduktiven Selbstbestimmung, Risikoabwägung sowie Elternschaft und Identitätskonzeption zu analysieren. In einem dritten Schritt fassen wir die Ergebnisse zusammen. (shrink)
Definition of the problemIn March 2019, the German Gemeinsamer Bundesausschuss presented the result of the method assessment process on non-invasive prenatal testing. The aim of this method assessment process was to decide whether NIPT should become a publicly funded procedure of routine prenatal care. The G‑BA decided in favor of NIPT, making the implementation of NIPT very likely, provided that other healthcare and political institutions also agree.ArgumentsThis development could be interpreted as empowering from the perspective of reproductive autonomy, since NIPT (...) allows pregnant women to obtain valuable information on the health of the fetus in a fast and easy manner and without the risks of invasive methods. However, the routinization of NIPT also implies ethical challenges. Will the routinization lead to a normalization of prenatal quality control? Will it lead to an expansion to women outside the high-risk group? What would be the ethical implications of such a development? How should physicians, geneticists, and patients deal with the increased amount of obtainable information? What are the implications for choice and decision-making in the prenatal care context?ConclusionIn this paper, we analyze the ethical aspects of the routinization of NIPT, focusing on information and the counseling process, the burden of choice, and the threats to reproductive autonomy by societal interests linked to NIPT. (shrink)
Die Möglichkeiten der Reproduktionsmedizin erweitern sich ständig. Bei einigen Maßnahmen assistierter Reproduktion ist es oft unklar, ob eine Indikation vorliegt oder ob diese Maßnahmen als wunscherfüllend anzusehen sind. Die Unterscheidung zwischen medizinisch indizierter Maßnahme und wunscherfüllender Behandlung hängt von dem hier verwendeten Konzept der Indikation ab. Daher kommt dem Konzept der Indikation auf dem Gebiet der Reproduktionsmedizin ein besonderer Stellenwert zu. Dabei fällt auf, dass die Abgrenzung zwischen medizinisch indizierter Behandlung und Wunschbehandlung nicht allein klinisch begründet ist, sondern implizit oder (...) explizit normative Urteile enthält. Der sprachlich-kommunikative Aspekt spielt hierbei eine zentrale Rolle. Der übliche Sprachgebrauch von „indiziert“ suggeriert ein Urteil, das allein auf empirisch-klinischen Fakten basiert, und verdeckt die normativen Urteile, die in das Konzept der Indikation einfließen. Ziel des vorliegenden Beitrags ist es, den normativen Gehalt der Indikation in der Reproduktionsmedizin zu analysieren. Grundlage ist die eingehende Betrachtung des Konzepts der Indikation und der besonderen Stellung der Indikation in der Reproduktionsmedizin. Aus dieser Betrachtung ergibt sich, dass der normative Gehalt der Indikation von einem soziokulturellen Skript bezüglich Elternschaft geprägt ist, das sich v. a. im Leistungsrecht niederschlägt. Dieses Skript enthält gesellschaftliche Anschauungen, Normen und Rollenbilder und kann als „gute Elternschaft“ bezeichnet werden. Das Skript der guten Elternschaft wirkt als Regulativ, das durch leistungsrechtliche Vorgaben über den Zugang zu reproduktionsmedizinischen Maßnahmen bestimmt. Es basiert auf traditionellen heteronormativen Ehe- und Familienkonzepten und sieht Elternschaft für heterosexuelle, verheiratete Paare vor. Somit ergibt sich der Widerspruch, dass Verfahren der Reproduktionsmedizin, die den Raum für die Fortpflanzung jenseits traditionell-heteronormativer Konzepte öffnen, von ebenjenen Konzepten legitimiert und limitiert werden. (shrink)
Definition of the problemIn March 2019, the German Gemeinsamer Bundesausschuss presented the result of the method assessment process on non-invasive prenatal testing. The aim of this method assessment process was to decide whether NIPT should become a publicly funded procedure of routine prenatal care. The G‑BA decided in favor of NIPT, making the implementation of NIPT very likely, provided that other healthcare and political institutions also agree.ArgumentsThis development could be interpreted as empowering from the perspective of reproductive autonomy, since NIPT (...) allows pregnant women to obtain valuable information on the health of the fetus in a fast and easy manner and without the risks of invasive methods. However, the routinization of NIPT also implies ethical challenges. Will the routinization lead to a normalization of prenatal quality control? Will it lead to an expansion to women outside the high-risk group? What would be the ethical implications of such a development? How should physicians, geneticists, and patients deal with the increased amount of obtainable information? What are the implications for choice and decision-making in the prenatal care context?ConclusionIn this paper, we analyze the ethical aspects of the routinization of NIPT, focusing on information and the counseling process, the burden of choice, and the threats to reproductive autonomy by societal interests linked to NIPT. (shrink)
Definition of the problemIn March 2019, the German Gemeinsamer Bundesausschuss presented the result of the method assessment process on non-invasive prenatal testing. The aim of this method assessment process was to decide whether NIPT should become a publicly funded procedure of routine prenatal care. The G‑BA decided in favor of NIPT, making the implementation of NIPT very likely, provided that other healthcare and political institutions also agree.ArgumentsThis development could be interpreted as empowering from the perspective of reproductive autonomy, since NIPT (...) allows pregnant women to obtain valuable information on the health of the fetus in a fast and easy manner and without the risks of invasive methods. However, the routinization of NIPT also implies ethical challenges. Will the routinization lead to a normalization of prenatal quality control? Will it lead to an expansion to women outside the high-risk group? What would be the ethical implications of such a development? How should physicians, geneticists, and patients deal with the increased amount of obtainable information? What are the implications for choice and decision-making in the prenatal care context?ConclusionIn this paper, we analyze the ethical aspects of the routinization of NIPT, focusing on information and the counseling process, the burden of choice, and the threats to reproductive autonomy by societal interests linked to NIPT. (shrink)
Wolfgang Reichart was a humanist and a town physician of Ulm. His work consists of a largely unpublished collection of nearly 600 texts. So far, it has been claimed that this compilation only consists of letters and poems. However, we have found a medical treatise, wherein Reichart discusses a case of impotence, its pathophysiology and therapy. One of the crucial aspects in this text is the relationship it describes between witchcraft and medicine. The patient claims that his condition is the (...) result of bewitchment. Reichart accepts witchcraft as a possible aetiological explanation, but claims that since the processes triggered by witchcraft are still natural, the patient can be cured by natural means. Thus, Reichart’s approach is an important contribution to the history of medicine and to the history of science of the early modern period. We provide the first edition, translation, and commentary of the text. (shrink)
Definition of the problemIn March 2019, the German Gemeinsamer Bundesausschuss presented the result of the method assessment process on non-invasive prenatal testing. The aim of this method assessment process was to decide whether NIPT should become a publicly funded procedure of routine prenatal care. The G‑BA decided in favor of NIPT, making the implementation of NIPT very likely, provided that other healthcare and political institutions also agree.ArgumentsThis development could be interpreted as empowering from the perspective of reproductive autonomy, since NIPT (...) allows pregnant women to obtain valuable information on the health of the fetus in a fast and easy manner and without the risks of invasive methods. However, the routinization of NIPT also implies ethical challenges. Will the routinization lead to a normalization of prenatal quality control? Will it lead to an expansion to women outside the high-risk group? What would be the ethical implications of such a development? How should physicians, geneticists, and patients deal with the increased amount of obtainable information? What are the implications for choice and decision-making in the prenatal care context?ConclusionIn this paper, we analyze the ethical aspects of the routinization of NIPT, focusing on information and the counseling process, the burden of choice, and the threats to reproductive autonomy by societal interests linked to NIPT. (shrink)
Interventions in the human germline have been regarded as a red line in genetic engineering up to now. However, with the recent progress in genome editing techniques, first and foremost CRISPR-based methods, the tide seems to be turning. The therapeutic benefits in particular are brought forward as an argument in favor of germline genome editing. According to this view, the main benefit of GGE is disease prevention. The procedure could be used to prevent monogenetic conditions for which no treatment is (...) available so far. This leads many commentators to the view that the benefits of GGE outweigh the risks. In this article, I examine the status and ethical implications of GGE as a means of disease prevention. I intend to show that the notion of GGE as disease prevention is only true for one specific application. Instead of being preventive treatments, most applications of GGE are advanced techniques of assisted reproduction. As such, they can be thought of as wish-fulfilling medicine, that is the use of medical techniques for non-medically indicated purposes. Thus, it is necessary to reconsider the risk-benefit analysis of GGE for most of its applications. (shrink)
ZusammenfassungGeflüchtete weisen eine hohe Prävalenz an psychischen Störungen auf. Dem hohen Behandlungsbedarf stehen jedoch Barrieren gegenüber, die den Zugang zu psychischen Versorgungsleistungen behindern. Zu den Zugangsbarrieren gehören strukturelle Hürden ebenso wie kulturell differente Haltungen gegenüber psychischer Gesundheit und Krankheit sowie therapeutischen Maßnahmen. Eine Möglichkeit, diese Zugangsbarrieren zu überwinden und Geflüchteten Versorgungsleistungen nach ihrem Bedarf zukommen zu lassen, wird in digitalen Interventionen gesehen. In Form von interaktiven Websites oder Smartphone-Apps haben sich diese internet- und mobilgestützten Interventionen bereits in der Versorgung bewährt. (...) Auch gibt es erste Beispiele für einen gelungenen Einsatz bei Geflüchteten. Die ethischen Aspekte digitaler Interventionen für Geflüchtete sind bislang aber kaum erforscht. Ziel des Beitrags ist es, dieses Desiderat zu bearbeiten. Als Instrument der ethischen Analyse wird dazu das agency-Konzept verwendet. Nach dem agency-Konzept sind Personen als handlungsfähige Akteure zu verstehen, die aus eigenen Ressourcen und Kompetenzen schöpfen und selbstwirksam handeln können. Agency ist in vorliegender Arbeit das Leitprinzip, um die Chancen und Risiken digitaler Interventionen bei Geflüchteten zu analysieren. Darüber hinaus werden die Perspektiven eines agency-basierten Einsatzes digitaler Interventionen für Geflüchtete aufgezeigt. Auf dieser Grundlage können therapeutische Konzepte entwickelt werden, die aus ethischer Sicht zu einer Verbesserung der Versorgungssituation von Geflüchteten beitragen können.Definition of the problem Refugees show a high prevalence of mental health burden. Catering to the need for mental health services is made difficult by access barriers. These barriers consist of structural factors as well as culturally different attitudes towards mental health, mental illness, and therapeutic interventions. One option to overcome these access barriers and to provide mental healthcare services in an appropriate manner is seen in digital interventions. In the form of interactive websites or smartphone apps, these interventions have proven to be effective in mental healthcare. There are also promising examples of successful use of these technologies with refugees. However, the ethical aspects of digital interventions for refugees have scarcely been studied yet. Arguments Aim of this paper is to tackle this research desiderate. The instrument of the ethical analysis to be conducted is the concept of agency. According to the concept of agency, persons have to be seen as actors capable of acting based on their own resources and competencies. Agency is the guiding principle here for analyzing the opportunities and risks of digital interventions for refugees. In addition, I will attempt to point out prospects for an agency-based application of digital interventions. Conclusion The ethical analysis could be used as the blueprint for developing therapeutic concepts that contribute to the improvement of mental healthcare services for refugees from an ethical perspective. (shrink)
It is the aim of this paper to establish the concept of politicized medicine. The starting point is the work by Steger and Schochow on the Closed Venerological Wards in the GDR. Steger and Schochow operate with the concept of politicized medicine, although they do not elaborate it due to their primarily empirical approach. In this paper, the theoretical foundations for this concept shall be laid. Therefore, the results of the research by Steger and Schochow as well as the different (...) approaches to politicized medicine have to be examined. In a further step, the house rules of the Closed Venerological ward in Halle is analyzed as an example of politicized medicine. Finally, politicized medicine is differentiated from Foucault’s approach of Bio-Power/Bio-Politics on order to demonstrate its status as an autonomous and fruitful concept. (shrink)
ZusammenfassungDie Möglichkeiten der Reproduktionsmedizin erweitern sich ständig. Bei einigen Maßnahmen assistierter Reproduktion ist es oft unklar, ob eine Indikation vorliegt oder ob diese Maßnahmen als wunscherfüllend anzusehen sind. Die Unterscheidung zwischen medizinisch indizierter Maßnahme und wunscherfüllender Behandlung hängt von dem hier verwendeten Konzept der Indikation ab. Daher kommt dem Konzept der Indikation auf dem Gebiet der Reproduktionsmedizin ein besonderer Stellenwert zu. Dabei fällt auf, dass die Abgrenzung zwischen medizinisch indizierter Behandlung und Wunschbehandlung nicht allein klinisch begründet ist, sondern implizit oder (...) explizit normative Urteile enthält. Der sprachlich-kommunikative Aspekt spielt hierbei eine zentrale Rolle. Der übliche Sprachgebrauch von „indiziert“ suggeriert ein Urteil, das allein auf empirisch-klinischen Fakten basiert, und verdeckt die normativen Urteile, die in das Konzept der Indikation einfließen. Ziel des vorliegenden Beitrags ist es, den normativen Gehalt der Indikation in der Reproduktionsmedizin zu analysieren. Grundlage ist die eingehende Betrachtung des Konzepts der Indikation und der besonderen Stellung der Indikation in der Reproduktionsmedizin. Aus dieser Betrachtung ergibt sich, dass der normative Gehalt der Indikation von einem soziokulturellen Skript bezüglich Elternschaft geprägt ist, das sich v. a. im Leistungsrecht niederschlägt. Dieses Skript enthält gesellschaftliche Anschauungen, Normen und Rollenbilder und kann als „gute Elternschaft“ bezeichnet werden. Das Skript der guten Elternschaft wirkt als Regulativ, das durch leistungsrechtliche Vorgaben über den Zugang zu reproduktionsmedizinischen Maßnahmen bestimmt. Es basiert auf traditionellen heteronormativen Ehe- und Familienkonzepten und sieht Elternschaft für heterosexuelle, verheiratete Paare vor. Somit ergibt sich der Widerspruch, dass Verfahren der Reproduktionsmedizin, die den Raum für die Fortpflanzung jenseits traditionell-heteronormativer Konzepte öffnen, von ebenjenen Konzepten legitimiert und limitiert werden.Definition of the problem The options of reproductive medicine are expanding. In some cases, it is unclear whether there is a medical indication for applying procedures of assisted reproduction or whether this application is wish-fulfilling. The distinction between medical indication and wish fulfilment depends on the concept of indication. Thus, the concept of indication has a special status in reproductive medicine. The distinction between medical indication and wish-fulfilling treatment is mostly based on implicit or explicit normative judgements, rather than on mere clinical facts. The use of “indicated” suggests a purely empirical-clinical judgment, whereas the normative judgements behind the concept are concealed. The aim of this paper is to analyze the normative implications of indication in reproductive medicine. Therefore, the concept of indication and its special status within reproductive medicine is scrutinized. Arguments The analysis shows that the normative implications of indication are tied to a sociocultural script of parenthood, which manifests in the regulations of reimbursement. This script encompasses societal views, norms, and role models, and can be described as “good parenting”. The script of good parenting acts as a regulatory instance that determines the access to procedures of assisted reproduction. It is based on traditional heteronormative concepts of marriage and family, and reserves reproduction exclusively for heterosexual, married couples. Conclusion The sociocultural script of good parenting in reproductive medicine implies a contradiction: Assisted reproduction technologies provide the opportunity of reproduction for individuals outside the heteronormative frame, yet they are legitimized and limited by this exact frame. (shrink)
Geflüchtete weisen eine hohe Prävalenz an psychischen Störungen auf. Dem hohen Behandlungsbedarf stehen jedoch Barrieren gegenüber, die den Zugang zu psychischen Versorgungsleistungen behindern. Zu den Zugangsbarrieren gehören strukturelle Hürden ebenso wie kulturell differente Haltungen gegenüber psychischer Gesundheit und Krankheit sowie therapeutischen Maßnahmen. Eine Möglichkeit, diese Zugangsbarrieren zu überwinden und Geflüchteten Versorgungsleistungen nach ihrem Bedarf zukommen zu lassen, wird in digitalen Interventionen gesehen. In Form von interaktiven Websites oder Smartphone-Apps haben sich diese internet- und mobilgestützten Interventionen bereits in der Versorgung bewährt. (...) Auch gibt es erste Beispiele für einen gelungenen Einsatz bei Geflüchteten. Die ethischen Aspekte digitaler Interventionen für Geflüchtete sind bislang aber kaum erforscht. Ziel des Beitrags ist es, dieses Desiderat zu bearbeiten. Als Instrument der ethischen Analyse wird dazu das agency-Konzept verwendet. Nach dem agency-Konzept sind Personen als handlungsfähige Akteure zu verstehen, die aus eigenen Ressourcen und Kompetenzen schöpfen und selbstwirksam handeln können. Agency ist in vorliegender Arbeit das Leitprinzip, um die Chancen und Risiken digitaler Interventionen bei Geflüchteten zu analysieren. Darüber hinaus werden die Perspektiven eines agency-basierten Einsatzes digitaler Interventionen für Geflüchtete aufgezeigt. Auf dieser Grundlage können therapeutische Konzepte entwickelt werden, die aus ethischer Sicht zu einer Verbesserung der Versorgungssituation von Geflüchteten beitragen können. (shrink)