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  1. Standards für Ethikberatung in Einrichtungen des Gesundheitswesens.[author unknown] - 2010 - Ethik in der Medizin 22 (2):149-153.
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  • Ethische Entscheidungen strukturieren und begründen.Ruth Baumann-Hölzle, Annette Riedel & Stefan Dinges - 2017 - In Annette Riedel & Anne-Christin Linde (eds.), Ethische Reflexion in der Pflege: Konzepte – Werte – Phänomene. Springer Berlin Heidelberg. pp. 31-40.
    Ethische Entscheidungssituationen im pflegeberuflichen Handlungskontext sind oft vielfältig und komplex. Die Komplexität ergibt sich aus der situativen Vielgestaltigkeit der pflegeberuflichen Handlungssituationen und ist insbesondere in der jeweils individuellen Vulnerabilität der Betroffenen und Beteiligten begründet. Aufgrund der Heterogenität gesellschaftlicher und professioneller Wertvorstellungen gestalten sich ethische Entscheidungen als beziehungsreich und spannungsvoll. In dieser Situation sind strukturierte und ethisch begründete Reflexions- und Entscheidungsfindungsprozess hilfreich. Der hierfür notwendige, inhärent interprofessionelle Dialog ist ein wichtiges Element professionellen Pflegehandelns. Strukturierte ethische Reflexion und systematisierte Prozesse der ethischen (...)
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  • Ethische Reflexion in der Pflege: Konzepte – Werte – Phänomene.Annette Riedel & Anne-Christin Linde (eds.) - 2017 - Springer Berlin Heidelberg.
    Pflegerisches Handeln begründen, reflektieren und professionell entscheiden! Dieses Buch richtet sich an Ethikberater, Pflegende, Lehrende, Studenten von Pflege- und Gesundheitsstudiengängen und Weiterbildungsteilnehmer und bietet konkrete Unterstützung bei der ethischen Begründung von Entscheidungen im Praxisalltag. Pflegende entscheiden oft situativ, denn viele Umstände erfordern schnelle Entschlüsse und vorausschauendes Handeln. Doch nach welchen Kriterien werden diese Entscheidungen getroffen? Welche Faktoren bestimmen ergänzend zur Fachkompetenz die durchgeführten oder anstehenden Maßnahmen? Die Autoren verdeutlichen die ethischen Aspekte von evidenzbasierten, fachlich fundierten Pflegehandlungen und die Notwendigkeit von (...)
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  • Zentrale Aspekte der Ethikkompetenz in der Pflege: Empfehlungen der Sektion Lehrende im Bereich der Pflegeausbildung und der Pflegestudiengänge in der Akademie für Ethik in der Medizin e. V.Annette Riedel, Johann Behrens, Constanze Giese, Martina Geiselhart, Gerhard Fuchs, Helen Kohlen, Wolfgang Pasch, Marianne Rabe & Lutz Schütze - 2017 - Ethik in der Medizin 29 (2):161-165.
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  • Ethikkompetenzentwicklung in der (zukünftigen) pflegeberuflichen Qualifizierung – Konkretion und Stufung als Grundlegung für curriculare Entwicklungen.Annette Riedel & Constanze Giese - 2019 - Ethik in der Medizin 31 (1):61-79.
    ZusammenfassungDie aktuellen Entwicklungen und Anforderungen in der pflegeberuflichen Bildung, das Ausbildungsziel im Pflegeberufegesetz vom 17. Juli 2017 und die Explikationen in der dazugehörigen Ausbildungs- und Prüfungsverordnung für die Pflegeberufe fordern eine stärkere Ausrichtung auf die Entwicklung ethischer Kompetenzen explizit ein. Bislang liegen tendenziell übergreifende Definitionen und Darlegungen zu ethischen Kompetenzen in der Pflege vor, deren Verdienst es ist, das Spezifische der Pflegeethik zu konturieren und erstmals ethische Kompetenzen für das Feld zu konkretisieren. In methodischer und didaktischer Hinsicht ist indes eine (...)
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  • Ethische Reflexion und Entscheidungsfindung im professionellen Pflegehandeln realisieren.Prof Dr Annette Riedel - 2013 - Ethik in der Medizin 25 (1):1-4.
  • Ethische Reflexion und Entscheidungsfindung im professionellen Pflegehandeln realisieren.Annette Riedel - 2013 - Ethik in der Medizin 25 (1):1-4.
  • Organisational and individual support for nurses’ ethical competence: A cross-sectional survey.Tarja Poikkeus, Riitta Suhonen, Jouko Katajisto & Helena Leino-Kilpi - 2018 - Nursing Ethics 25 (3):376-392.
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  • Empfehlungen zur Evaluation von Ethikberatung in Einrichtungen des Gesundheitswesens.Dr med Gerald Neitzke, Prof Dr Phil Annette Riedel, Dr Theol Stefan Dinges, Dr Phil Uwe Fahr & Dr Phil Arnd T. May - 2013 - Ethik in der Medizin 25 (2):149-156.
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  • Empfehlungen zur Evaluation von Ethikberatung in Einrichtungen des Gesundheitswesens.Gerald Neitzke, Annette Riedel, Stefan Dinges, Uwe Fahr & Arnd T. May - 2013 - Ethik in der Medizin 25 (2):149-156.
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  • Der Umgang mit „second victims“ als organisationsethische Aufgabe.Settimio Monteverde & Cornel Schiess - 2017 - Ethik in der Medizin 29 (3):187-199.
    ZusammenfassungZwischenfälle, Behandlungsfehler und tragische Verläufe können im Medizinalltag schwerwiegende Auswirkungen auf Patientinnen und Patienten haben, aber auch auf beteiligte Gesundheitsfachpersonen. Don Berwick, ehemaliger Leiter des Institute for Healthcare Improvement in Boston, hob in einem Interview die Unterstützung von „second victims“ als „ethische Angelegenheit“ hervor. Es besteht aber keine Klarheit darüber, was darunter zu verstehen ist. Der vorliegende Beitrag unternimmt eine Klärung dieser Frage aus der Perspektive der Organisationsethik. Ausgehend von Daten aus der Literatur zur Wirksamkeit der Unterstützung von „second victims“ (...)
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  • A National Study of Ethics Committees.Glenn McGee, Joshua P. Spanogle, Arthur L. Caplan & David A. Asch - 2001 - American Journal of Bioethics 1 (4):60-64.
    Conceived as a solution to clinical dilemmas, and now required by organizations for hospital accreditation, ethics committees have been subject only to small-scale studies. The wide use of ethics committees and the diverse roles they play compel study. In 1999 the University of Pennsylvania Ethics Committee Research Group (ECRG) completed the first national survey of the presence, composition, and activities of U.S. healthcare ethics committees (HECs). Ethics committees are relatively young, on average seven years in operation. Eighty-six percent of ethics (...)
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  • Ethik-Cafés in der geriatrischen Langzeitpflege: halten sie, was sie versprechen?: Über ihre wahrgenommene Wirkung beim Personal und die Effekte auf verschiedene Berufsgruppen.Marcel Maier & Sandra Kälin - 2016 - Ethik in der Medizin 28 (1):43-55.
    ZusammenfassungEthik-Cafés in der geriatrischen Langzeitpflege dienen auch der ethischen Weiterbildung und sollen den Beteiligten in ungezwungener Atmosphäre einen offenen Diskurs über moralische Fragen mit Bezug zum Arbeitsalltag ermöglichen. In der Literatur werden ihnen diverse Eigenschaften wie Verbesserung der Analysefähigkeit und der Kommunikation, Erhöhung der ethischen Sensibilität und der Entscheidungskompetenz und weitere zugeschrieben. Diese Eigenschaften resultieren vorwiegend aus theoriegeleiteten Modellen. Gegenstand dieser Studie ist die empirische Untersuchung der Wirksamkeit von Ethik-Cafés innerhalb der Pflegezentren Mattenhof-Irchelpark, Zürich. Des Weiteren geht die Studie der (...)
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  • Ethical challenges and how to develop ethics support in primary health care.Lillian Lillemoen & Reidar Pedersen - 2013 - Nursing Ethics 20 (1):96-108.
    Ethics support in primary health care has been sparser than in hospitals, the need for ethics support is probably no less. We have, however, limited knowledge about how to develop ethics support that responds to primary health-care workers’ needs. In this article, we present a survey with a mixture of closed- and open-ended questions concerning: How frequent and how distressed various types of ethical challenges make the primary health-care workers feel, how important they think it is to deal with these (...)
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  • Ethikberatung im Gesundheitswesen: Wo stehen wir?Ralf J. Jox - 2014 - Ethik in der Medizin 26 (2):87-90.
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  • Physicians' Access to Ethics Support Services in Four European Countries.Samia A. Hurst, Stella Reiter-Theil, Arnaud Perrier, Reidun Forde, Anne-Marie Slowther, Renzo Pegoraro & Marion Danis - 2007 - Health Care Analysis 15 (4):321-335.
    Clinical ethics support services are developing in Europe. They will be most useful if they are designed to match the ethical concerns of clinicians. We conducted a cross-sectional mailed survey on random samples of general physicians in Norway, Switzerland, Italy, and the UK, to assess their access to different types of ethics support services, and to describe what makes them more likely to have used available ethics support. Respondents reported access to formal ethics support services such as clinical ethics committees (...)
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  • From Reactive to Proactive: Developing a Valid Clinical Ethics Needs Assessment Survey to Support Ethics Program Strategic Planning (Part 1 of 2). [REVIEW]Andrea Frolic, Barb Jennings, Wendy Seidlitz, Sandy Andreychuk, Angela Djuric-Paulin, Barb Flaherty & Donna Peace - 2013 - HEC Forum 25 (1):47-60.
    As ethics committees and programs become integrated into the “usual business” of healthcare organizations, they are likely to face the predicament of responding to greater demands for service and higher expectations, without an influx of additional resources. This situation demands that ethics committees and programs allocate their scarce resources (including their time, skills and funds) strategically, rather than lurching from one ad hoc request to another; finding ways to maximize the effectiveness, efficiency, impact and quality of ethics services is essential (...)
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  • How Can Empirical Ethics Improve Medical Practice?Reidun Førde - 2012 - Cambridge Quarterly of Healthcare Ethics 21 (4):517-526.
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  • Ethics consultation in united states hospitals: A national survey.Ellen Fox, Sarah Myers & Robert A. Pearlman - 2007 - American Journal of Bioethics 7 (2):13 – 25.
    Context: Although ethics consultation is commonplace in United States (U.S.) hospitals, descriptive data about this health service are lacking. Objective: To describe the prevalence, practitioners, and processes of ethics consultation in U.S. hospitals. Design: A 56-item phone or questionnaire survey of the "best informant" within each hospital. Participants: Random sample of 600 U.S. general hospitals, stratified by bed size. Results: The response rate was 87.4%. Ethics consultation services (ECSs) were found in 81% of all general hospitals in the U.S., and (...)
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  • The need for a clinical ethics service and its goals in a community healthcare service centre: a survey.E. Racine - 2006 - Journal of Medical Ethics 32 (10):564-566.
    Objectives: To assess whether according to healthcare providers, the creation of an ethics service responds to a need; assess the importance of an ethics service for healthcare providers; determine what ethics services should be offered and the preferred formats of delivery; and identify key issues to be initially dealt with by the ethics service.Design: A survey of healthcare providers in Québec’s Centre Local de Services Communautaires , healthcare institutions dedicated to community health and social services.Findings: 96 respondents agreed that an (...)
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  • Charting the future.Nancy Neveloff Dubler, Mayris P. Webber & Deborah M. Swiderski - 2009 - Hastings Center Report 39 (6):23-33.
    Clinical ethics consultation has become an important resource, but unlike other health care disciplines, it has no accreditation or accepted curriculum for training programs, no standards for practice, and no way to measure effectiveness. The Clinical Ethics Credentialing Project was launched to pilot‐test approaches to train, credential, privilege, and evaluate consultants.
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  • Identifying Ethical Issues From the Perspective of the Registered Nurse.Marcia Sue DeWolf Bosek - 2009 - Jona's Healthcare Law, Ethics, and Regulation 11 (3):91-99.
    patient care at the rural academic medical center. The purpose of this study was to (1) identify and describe the ethical issues perceived by registered nurses employed at a rural academic medical center and (2) analyze the variables influencing the registered nurses' ethical decision making and the process used by these registered nurses when resolving ethical issues. The 17 registered nurses who completed the survey identified a total of 21 ethical issues that they had experienced during the last year. The (...)
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  • Morality in the mundane: Specific needs for ethics support in elderly care.Linda Dauwerse, Sandra van der Dam & Tineke Abma - 2012 - Nursing Ethics 19 (1):91-103.
    Ethics support is called for to improve the quality of care in elderly institutions. Various forms of ethics support are presented, but the needs for ethics support remain unknown. Using a mixed-methods design, this article systematically investigates the specific needs for ethics support in elderly care. The findings of two surveys, two focus groups and 17 interviews demonstrate that the availability of ethics support is limited. There is a need for ethics support, albeit not unconditionally. Advice-based forms of ethics support (...)
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  • Need for ethics support in healthcare institutions: views of Dutch board members and ethics support staff.L. Dauwerse, T. Abma, B. Molewijk & G. Widdershoven - 2011 - Journal of Medical Ethics 37 (8):456-460.
    Next SectionObjective The purpose of this article is to investigate the need for ethics support in Dutch healthcare institutions in order to understand why ethics support is often not used in practice and which factors are relevant in this context. Methods This study had a mixed methods design integrating quantitative and qualitative research methods. Two survey questionnaires, two focus groups and 17 interviews were conducted among board members and ethics support staff in Dutch healthcare institutions. Findings Most respondents see a (...)
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  • Clinical ethics support services in the UK: an investigation of the current provision of ethics support to health professionals in the UK.A. Slowther - 2001 - Journal of Medical Ethics 27 (90001):2i-8.
  • Needs assessment for providing clinical ethics consultation services in Tehran.Fariba Asghari, Alireza Parsapoor, Khorshid Vaskooi & Saeedeh Saeedi Tehrani - 2016 - Clinical Ethics 11 (1):19-27.
    IntroductionOne of the most important duties of hospital ethics committees is to provide medical ethics consultation to the staff and patients. This study was conducted with the aim of the needs assessment of the staff for optimal provision of medical ethics consultation services.Materials and methodsThe data collection tool was a self-administered questionnaire. Hospital managers, chief nursing officers, ward managers, and head nurses of all hospitals affiliated with Tehran and Iran University of Medical Sciences entered the study. The questionnaire together with (...)
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