Kant y el humanismo

Apuntes Filosóficos 15 (1999)
  Copy   BIBTEX

Abstract

El artículo plantea el problema de si la filosofía kantiana es un humanismo o un antihumanismo. El autor se propone defender una lectura humanista de dicha filosofía, pues en esa lectura se fundamentan los valores de la libertad y la democracia. Heidegger dio lugar a una lectura antihumanista de Kant, la cual quebrantaría a lo humano como origen de toda norma para actuar y juzgar. Reemplazar a la razón humana como fundamento de la libertad por una trascendencia que dicta leyes a las cuales se obedece por venir del Ser o de Dios es la abolición de la libertad  y, por ende, de la responsabilidad, de la imputabilidad y de la posibilidad  de todo juicio moral. El antihumanismo es la tumba de la libertad.  The paper raises the question whether Kantian philosophy is humanism or an anti-humanism. The author proposes a humanist interpretation of Kantian philosophy, in which the values of freedom and democracy are grounded. Contrariwise, Heidegger's interpretation of Kant runs opposite to humanism as the origin of patterns of action and judgement. The replacement of human reason as basis for freedom, for a trascendentality that dictates rules which must be obeyed since they originate in the Being or in God, amounts to abolition of freedom as well as of human responsibility, imputation and even moral judgement. Therefore, anti-humanism is the tomb of freedom.

Links

PhilArchive



    Upload a copy of this work     Papers currently archived: 91,386

External links

  • This entry has no external links. Add one.
Setup an account with your affiliations in order to access resources via your University's proxy server

Through your library

Similar books and articles

Humanism: an introduction.Jim Herrick - 2003 - Amherst, N.Y.: Prometheus Books.
El humanismo y el final de la filosofía.Lourdes Flamarique - 2000 - Anuario Filosófico 33 (68):773-796.
Conflicto, libertad y sociedad civil en el pensamiento de Immanuel Kant.Mauricio Montoya Londoño - 2009 - Logos: Revista de la Facultad de Filosofia y Humanidades 15:29-45.
La tercera antinomia de la razón pura su crítica y resolución en el Sistema de Hegel.Hector Ferreiro - 2009 - In Diana López (ed.), Experiencia y límite. Kant Kolloquium (1804-2004). Santa Fe: Ediciones de la Universidad Nacional del Litoral. pp. 195-207.
Kant’s Invidious Humanism.Christina Hoff - 1983 - Environmental Ethics 5 (1):63-70.
De la libertad como pensamiento, al pensamiento como libertad.Celia Amorós Puente - 1992 - Logos. Anales Del Seminario de Metafísica [Universidad Complutense de Madrid, España] 1:167-184.

Analytics

Added to PP
2013-12-01

Downloads
13 (#1,013,785)

6 months
1 (#1,516,429)

Historical graph of downloads
How can I increase my downloads?

Citations of this work

No citations found.

Add more citations

References found in this work

No references found.

Add more references