Implementation of curricular strategies in Nursing 2nd year subjects

Humanidades Médicas 13 (1):157-176 (2013)
  Copy   BIBTEX

Abstract

Se presenta una revisión bibliográfica en la que se valora la implementación de las estrategias curriculares en la Licenciatura en Enfermería, a partir de las asignaturas impartidas en el segundo año de la carrera. Se destaca la importancia de estos recursos pedagógicos en la formación de los estudiantes, su desarrollo y contribución a la solución de situaciones relacionadas con el cuidado, la calidad de la atención de salud, la disminución de eventos adversos y la seguridad del paciente. Las estrategias curriculares vinculadas a la carrera de Enfermería constituyen una forma particular de desarrollar el proceso docente, caracterizadas por una direccionalidad coordinada que responde al perfil de salida del egresado, en la que se imbrican los contenidos y métodos teóricos y prácticos de las unidades curriculares correspondientes al plan de estudio, a partir de una estructura metodológica que garantiza su funcionamiento. Ello contribuye a la formación integral de un profesional competente. A bibliographic revision is presented in order to assess the implementation of curricular strategies in Nursing 2nd year subjects. The importance of teaching aids in students' training, their development and contribution to solve issues related to care and quality of the health system, the lowering of adverse events and the patient´s safety are pointed out. Curricular strategies related to Nursing represent a particular way to develop the teaching process, characterized by a coordinated direction which responds to the graduate's experience, in which theoretical and practical methods and contents of the curricular units that belong to the syllabus are interwoven, starting from a methodological structure that ensures these strategy functions. It contributes to the comprehensive formation of a competent professional

Links

PhilArchive



    Upload a copy of this work     Papers currently archived: 91,386

External links

Setup an account with your affiliations in order to access resources via your University's proxy server

Through your library

Similar books and articles

Una epistemología del sur: la reinvención del conocimiento y la emancipación social.Boaventura de Sousa Santos - 2009 - Buenos Aires: Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales (CLACSO). Edited by Gandarilla Salgado & José Guadalupe.
La iógica que aprendimos.Enrique Alonso & Hubert Marraud - 2003 - Theoria 18 (3):327-349.
Estética: perspectivas contemporáneas.Antonio Notario Ruiz (ed.) - 2008 - Salamanca: Universidad de Salamanca.
La imbricación vida-poder en las filosofías de Michel Foucault y Giogio Agamben.Marcelo Raffin - 2008 - Proceedings of the Xxii World Congress of Philosophy 50:961-967.

Analytics

Added to PP
2013-04-25

Downloads
49 (#317,389)

6 months
2 (#1,232,442)

Historical graph of downloads
How can I increase my downloads?

Citations of this work

No citations found.

Add more citations

References found in this work

No references found.

Add more references