Un mito moderno. Nota su san Francesco nella lettura di Francesco Novati

Doctor Virtualis 14 (2018)
  Copy   BIBTEX

Abstract

Il saggio discute la lettura proposta da Francesco Novati della figura di san Francesco d’Assisi, a partire dalla interpretazione di quelle di Dante e Giotto. Alla luce dei rapporti con Gabriele d’Annunzio, la lettura novatiana di Francesco rivela una prospettiva che tende a offrire una visione estetizzante, dannunziana e decadente, immagine della modernità e non sempre aderente al messaggio originario. In questo modo Francesco diviene sostenitore di un progetto di riforma interno alla Chiesa che, con spirito dannunziano, supera il dualismo tra materia e spirito per arrivare quasi a un elogio dell’immanenza. Attraverso una sorta di mitizzazione della figura di Francesco, Novati parla del proprio tempo più che di un personaggio vissuto nel passato. The essay discusses Francesco Novati’s reading of the figure of St. Francis of Assisi, starting from the interpretation of those of Dante and Giotto. In the light of the relationship with Gabriele d’Annunzio, the Novati’s reading of St. Francis reveals a perspective that tends to offer an aestheticising view, which is “dannuntian” and decadent, image of modernity that not always adheres to the original message. In this way, St. Francis purposes an inside reform project of the Church, which, with a “dannuntian” spirit, goes beyond the matter-spirit dualism in order to arrive almost to a praise of the immanence. Through such a mythologisation of the figure of St. Francis, Novati talks about his own time more than about a man who lived in the past.

Links

PhilArchive



    Upload a copy of this work     Papers currently archived: 91,322

External links

Setup an account with your affiliations in order to access resources via your University's proxy server

Through your library

Similar books and articles

Cittadinanza nella tarda modernitá: lettura critica di Habermas politologo.Francesco Giacomantonio - 2006 - Rivista Internazionale di Filosofia Del Diritto 1:121-132.
I presupposti teologici del giusnaturalismo moderno nella percezione di Vico.Francesco Piro - 2000 - Bollettino Del Centro di Studi Vichiani 30:125-152.

Analytics

Added to PP
2018-07-04

Downloads
18 (#803,961)

6 months
7 (#411,145)

Historical graph of downloads
How can I increase my downloads?

Author's Profile

Elio Franzini
Università degli Studi di Milano

Citations of this work

No citations found.

Add more citations

References found in this work

No references found.

Add more references