Switch to: References

Add citations

You must login to add citations.
  1. Care for Language: Etymology as a Continental Argument in Bioethics.Hub Zwart - 2021 - Journal of Bioethical Inquiry 18 (4):645-654.
    Emphasizing the importance of language is a key characteristic of philosophical reflection in general and of bioethics in particular. Rather than trying to eliminate the historicity and ambiguity of language, a continental approach to bioethics will make conscious use of it, for instance by closely studying the history of the key terms we employ in bioethical debates. Continental bioethics entails a focus on the historical vicissitudes of the key signifiers of the bioethical vocabulary, urging us to study the history of (...)
    Direct download (4 more)  
     
    Export citation  
     
    Bookmark   1 citation  
  • On discontinuing dialysis.J. Wight - 1993 - Journal of Medical Ethics 19 (2):77-81.
    Ethical issues relating to the withdrawal of dialysis are discussed, comparing dialysis with other life-support systems, particularly artificial ventilation. It is argued that there is no ethical difference between discontinuing treatment in each case. One practical difference between the two is that patients with chronic renal failure are less likely to have reduced autonomy, and so can engage in discussions with their doctors regarding the situations in which their life-supporting treatment might be discontinued. It is argued that doctors caring for (...)
    Direct download (6 more)  
     
    Export citation  
     
    Bookmark  
  • Surrogate utility estimation by long-term partners and unfamiliar dyads.Richard J. Tunney & Fenja V. Ziegler - 2015 - Frontiers in Psychology 6:127163.
    To what extent are people able to make predictions about other people’s preferences and values? We report two experiments that present a novel method assessing some of the basic processes in surrogate decision-making, namely surrogate-utility estimation. In each experiment participants formed dyads who were asked to assign utilities to health related items and commodity items, and to predict their partner’s utility judgments for the same items. In experiment one we showed that older adults in long-term relationships were able to accurately (...)
    Direct download (6 more)  
     
    Export citation  
     
    Bookmark   1 citation  
  • The Importance of Patient–Provider Communication in End-of-Life Care.Timothy R. Rice, Yuriy Dobry, Vladan Novakovic & Jacob M. Appel - 2012 - Journal of Bioethical Inquiry 9 (4):439-441.
    Successful formulation and implementation of end-of-life care requires ongoing communication with the patient. When patients, for reasons of general medical or psychiatric illness, fail to verbally communicate, providers must be receptive to messages conveyed through alternate avenues of communication. We present the narrative of a man with schizophrenia who wished to forgo hemodialysis as a study in the ethical importance of attention to nonverbal communication. A multilayered understanding of the patient, as may be provided by both behavioral and motivational models, (...)
    Direct download (3 more)  
     
    Export citation  
     
    Bookmark   4 citations  
  • When enough is enough; terminating life-sustaining treatment at the patient's request: a survey of attitudes among Swedish physicians and the general public.A. Lindblad, N. Juth, C. J. Furst & N. Lynoe - 2010 - Journal of Medical Ethics 36 (5):284-289.
    Objectives To explore attitudes and reasoning among Swedish physicians and the general public regarding the withdrawal of life-sustaining treatment at a competent patient's request. Design A vignette-based postal questionnaire including 1202 randomly selected individuals in the county of Stockholm and 1200 randomly selected Swedish physicians with various specialities. The vignettes described patients requesting withdrawal of their life-sustaining treatment: (1) a 77-year-old woman on dialysis; (2) a 36-year-old man on dialysis; (3) a 34-year-old ventilator-dependent tetraplegic man. Responders were asked to classify (...)
    Direct download (4 more)  
     
    Export citation  
     
    Bookmark   7 citations  
  • Should patients in a persistent vegetative state be allowed to die? Guidelines for a new standard of care in Australian hospitals.Evie Kendal & Laura-Jane Maher - 2015 - Monash Bioethics Review 33 (2-3):148-168.
    In this article we will be arguing in favour of legislating to protect doctors who bring about the deaths of PVS patients, regardless of whether the death is through passive means or active means. We will first discuss the ethical dilemmas doctors and lawmakers faced in the more famous PVS cases arising in the US and UK, before exploring what the law should be regarding such patients, particularly in Australia. We will continue by arguing in favour of allowing euthanasia in (...)
    No categories
    Direct download (2 more)  
     
    Export citation  
     
    Bookmark  
  • More dead than dead: Perceptions of persons in the persistent vegetative state.Kurt Gray, T. Anne Knickman & Daniel M. Wegner - 2011 - Cognition 121 (2):275-280.
  • Terminale Sedierung, Sterbehilfe und kausale Rollen.Dieter Birnbacher - 2004 - Ethik in der Medizin 16 (4):358-368.
    ZusammenfassungWährend die terminale Sedierung neueren niederländischen Erhebungen zufolge bereits in mehr als 5% aller Sterbefälle zur Leidensminderung am Lebensende angewandt wird, sind viele der durch dieses Verfahren aufgeworfenen begrifflichen und ethischen Fragen weiterhin offen. Kontrovers ist insbesondere die begriffliche Einordnung der Kombination von terminaler Sedierung und Behandlungsabbruch sowie die Frage nach den dafür einschlägigen ethischen Kriterien. Ausgehend von einer Analyse von drei Szenarien mit unterschiedlicher kausaler Rollenverteilung argumentiere ich dafür, den Standardfall der Kombination von terminaler Sedierung und Behandlungsabbruch unter die (...)
    Direct download (3 more)  
     
    Export citation  
     
    Bookmark   2 citations  
  • Terminale Sedierung, Sterbehilfe und kausale Rollen.Prof Dr Phil Dieter Birnbacher - 2004 - Ethik in der Medizin 16 (4):358-368.
    Während die terminale Sedierung neueren niederländischen Erhebungen zufolge bereits in mehr als 5% aller Sterbefälle zur Leidensminderung am Lebensende angewandt wird, sind viele der durch dieses Verfahren aufgeworfenen begrifflichen und ethischen Fragen weiterhin offen. Kontrovers ist insbesondere die begriffliche Einordnung der Kombination von terminaler Sedierung und Behandlungsabbruch sowie die Frage nach den dafür einschlägigen ethischen Kriterien. Ausgehend von einer Analyse von drei Szenarien mit unterschiedlicher kausaler Rollenverteilung argumentiere ich dafür, den Standardfall der Kombination von terminaler Sedierung und Behandlungsabbruch unter die (...)
    Direct download (3 more)  
     
    Export citation  
     
    Bookmark   4 citations  
  • Terminal sedation, euthanasia, and causal roles.Dieter Birnbacher - 2004 - Ethik in der Medizin 16 (4):358-368.
    ZusammenfassungWährend die terminale Sedierung neueren niederländischen Erhebungen zufolge bereits in mehr als 5% aller Sterbefälle zur Leidensminderung am Lebensende angewandt wird, sind viele der durch dieses Verfahren aufgeworfenen begrifflichen und ethischen Fragen weiterhin offen. Kontrovers ist insbesondere die begriffliche Einordnung der Kombination von terminaler Sedierung und Behandlungsabbruch sowie die Frage nach den dafür einschlägigen ethischen Kriterien. Ausgehend von einer Analyse von drei Szenarien mit unterschiedlicher kausaler Rollenverteilung argumentiere ich dafür, den Standardfall der Kombination von terminaler Sedierung und Behandlungsabbruch unter die (...)
    No categories
    Direct download (2 more)  
     
    Export citation  
     
    Bookmark   4 citations  
  • Sedacja terminalna, eutanazja oraz funkcje sprawcze sedacji terminalnej.Dieter Birnbacher - 2008 - Acta Universitatis Lodziensis. Folia Philosophica. Ethica-Aesthetica-Practica 21:33-43.
    Autor rozpatruje - w kontekście dyskusji na temat eutanazji - argumenty przemawiające za stosowaniem silnych środków pozwalających uśmierzać ból i cierpienie w fazie terminalnej, jak też przemawiające przeciwko takiemu postępowaniu. W efekcie zestawienia ze sobą jednych i drugich argumentów dojść można do wniosku, że stosowanie środków uśmierzających jest zachowaniem o wiele bardziej wskazanym, aniżeli wspomaganie przy samobójstwie. Nie należy z tego jednak wyprowadzać wniosku, że jest to jedyna moralnie akceptowana opcja. Wniosek, do jakiego dochodzi autor, brzmi mniej więcej następująco: oba (...)
    No categories
    Direct download (2 more)  
     
    Export citation  
     
    Bookmark