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Autonomy

Cambridge University Press (2003)

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  1. Glossário para uma Ética da Enfermagem.Marta Dias Barcelos - 2004 - In M. Patrão Neves (ed.), Para uma Ética da Enfermagem. Desafios. Gráfica de Coimbra. pp. 567-578.
  • Patientenautonomie als nichtidealisierte „natürliche Autonomie“.Dr Phil Lara Huber - 2006 - Ethik in der Medizin 18 (2):133-147.
    Onora O’Neill hat 1984 den Zusammenhang zwischen grundsätzlichen Bedenken gegenüber dem ethischen Autonomiebegriff und der Kritik an der paternalistisch geprägten medizinethischen Praxis hergestellt, nicht die tatsächliche Einwilligung des konkreten Patienten zu berücksichtigen, sondern die angenommene, hypothetische Einwilligung, die ein idealisierter, völlig rationaler Patient geben würde. Im Anschluss an experimentalpsychologische Studien zur subliminalen Wahrnehmung, zu Volition und Handlungskontrolle erfahren kompatibilistische Theorien menschlicher Freiheit innerhalb der theoretischen Philosophie neue Popularität. Eine Handlung ist demnach frei, wenn sie das Resultat bestimmter Fähigkeiten einer Person (...)
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  • Patient autonomy as a non-idealised “naturalistic autonomy”.Lara Huber - 2006 - Ethik in der Medizin 18 (2):133-147.
    ZusammenfassungOnora O’Neill hat 1984 den Zusammenhang zwischen grundsätzlichen Bedenken gegenüber dem ethischen Autonomiebegriff und der Kritik an der paternalistisch geprägten medizinethischen Praxis hergestellt, nicht die tatsächliche Einwilligung des konkreten Patienten zu berücksichtigen, sondern die angenommene, hypothetische Einwilligung, die ein idealisierter, völlig rationaler Patient geben würde. Im Anschluss an experimentalpsychologische Studien zur subliminalen Wahrnehmung, zu Volition und Handlungskontrolle erfahren kompatibilistische Theorien menschlicher Freiheit innerhalb der theoretischen Philosophie neue Popularität. Eine Handlung ist demnach frei, wenn sie das Resultat bestimmter Fähigkeiten einer Person (...)
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  • The neuroscience of pain, and a neuroethics of pain care.James Giordano - 2009 - Neuroethics 3 (1):89-94.
    Neuroscience, together with a broadened concept of “mind” has instigated pragmatic and ethical concerns about the experience and treatment of pain. If pain medicine is to be authentic, it requires knowledge of the brain-mind, pain, and the relative and appropriate “goodness” of potential interventions that can and/or should be provided. This speaks to the need for an ethics that reflects and is relevant to the contemporary neuroscience of pain, acknowledgment and appreciation of the sentient being in pain, effects of environment (...)
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  • Abortion and Ownership.John Martin Fischer - 2013 - The Journal of Ethics 17 (4):275-304.
    I explore two thought-experiments in Judith Jarvis Thomson’s important article, “A Defense of Abortion”: the violinist example and the people-seeds example. I argue (contra Thomson) that you have a moral duty not to unplug yourself from the violinist and also a moral duty not to destroy a people-seed that has landed in your sofa. Nevertheless, I also argue that there are crucial differences between the thought-experiments and the contexts of pregnancy due to rape or to contraceptive failure. In virtue of (...)
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  • Framing patient consent for student involvement in pelvic examination: a dual model of autonomy: Table 1.Andrew Carson-Stevens, Myfanwy M. Davies, Rhiain Jones, Aiman D. Pawan Chik, Iain J. Robbé & Alison N. Fiander - 2013 - Journal of Medical Ethics 39 (11):676-680.
    Patient consent has been formulated in terms of radical individualism rather than shared benefits. Medical education relies on the provision of patient consent to provide medical students with the training and experience to become competent doctors. Pelvic examination represents an extreme case in which patients may legitimately seek to avoid contact with inexperienced medical students particularly where these are male. However, using this extreme case, this paper will examine practices of framing and obtaining consent as perceived by medical students. This (...)
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