Results for 'Jochen Vollmann'

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  1.  51
    Wie sollten Ärzte mit Patientenverfügungen umgehen? Ein Vorschlag aus interdisziplinärer Sicht.Dieter Birnbacher, Peter Dabrock, Jochen Taupitz & Jochen Vollmann - 2007 - Ethik in der Medizin 19 (2):139-147.
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  2.  32
    Wie sollten Ärzte mit Patientenverfügungen umgehen? Ein Vorschlag aus interdisziplinärer Sicht.Prof Dr Phil Dieter Birnbacher, Peter Dabrock, Jochen Taupitz & Jochen Vollmann - 2007 - Ethik in der Medizin 19 (2):139-147.
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  3.  6
    Wie sollten Ärzte mit Patientenverfügungen umgehen? Ein Vorschlag aus interdisziplinärer Sicht.Dieter Birnbacher, Peter Dabrock, Jochen Taupitz & Jochen Vollmann - 2007 - Ethik in der Medizin 19 (2):139-147.
  4.  43
    "But I Don't Feel It": Values and Emotions in the Assessment of Competence in Patients With Anorexia Nervosa.Jochen Vollmann - 2006 - Philosophy, Psychiatry, and Psychology 13 (4):289-291.
    In lieu of an abstract, here is a brief excerpt of the content:"But I Don’t Feel It":Values and Emotions in the Assessment of Competence in Patients With Anorexia NervosaJochen Vollmann (bio)Keywordscompetence assessment, mental capacity, informed consent, psychiatry, anorexia nervosaThe respect of the self-determination of patients obliges physicians to obtain the patient's consent before providing medical treatment. One important condition for a valid informed consent is the patient's competence to make autonomous health care decisions. Therefore, a proper assessment of competence (...)
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  5.  56
    Socially Assistive Devices in Healthcare–a Systematic Review of Empirical Evidence from an Ethical Perspective.Jochen Vollmann, Christoph Strünck, Annika Lucht & Joschka Haltaufderheide - 2023 - Science and Engineering Ethics 29 (1):1-23.
    Socially assistive devices such as care robots or companions have been advocated as a promising tool in elderly care in Western healthcare systems. Ethical debates indicate various challenges. An important part of the ethical evaluation is to understand how users interact with these devices and how interaction influences users’ perceptions and their ability to express themselves. In this review, we report and critically appraise findings of non-comparative empirical studies with regard to these effects from an ethical perspective.Electronic databases and other (...)
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  6.  45
    Implementing clinical ethics in health care institutions: The Nijmegen model.Jochen Vollmann - 2004 - Medicine, Health Care and Philosophy 7 (2):223-225.
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  7.  11
    Framework for evaluation research on clinical ethical case interventions: the role of ethics consultants.Joschka Haltaufderheide, Stephan Nadolny, Jochen Vollmann & Jan Schildmann - 2022 - Journal of Medical Ethics 48 (6):401-406.
    Evaluation of clinical ethical case consultations has been discussed as an important research task in recent decades. A rigid framework of evaluation is essential to improve quality of consultations and, thus, quality of patient care. Different approaches to evaluate those services appropriately and to determine adequate empirical endpoints have been proposed. A key challenge is to provide an answer to the question as to which empirical endpoints—and for what reasons—should be considered when evaluating the quality of a service. In this (...)
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  8.  50
    More personal, better and cheaper? A critical analysis of “personalised medicine”.Jochen Vollmann - 2013 - Ethik in der Medizin 25 (3):233-241.
    Forschungs- und Therapieansätze einer „personalisierten Medizin“ erhalten gegenwärtig große Aufmerksamkeit und Förderung in Forschung, Wirtschaft und Politik und erwecken große Hoffnungen. Auf der Grundlage molekulargenetischer Biomarker soll ein zielgerichtetes, stratifiziertes Vorgehen im Bereich der Prävention, Diagnostik und Therapie erreicht werden. Häufig wird der Begriff „personalisierte Medizin“ als Synonym für medizinischen Fortschritt überhaupt benutzt und eine persönlichere, bessere und kostengünstigere Medizin versprochen. 1) Fortschritte in der genetischen Forschung können nicht mit besseren medizinischen Behandlungsmöglichkeiten für eine Vielzahl von Patienten gleichgesetzt werden. In (...)
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  9.  28
    An Autonomy-Based Approach to Justifying Physician-Assisted Death: A Recent Judgment of the German Federal Constitutional Court.Jochen Vollmann, Matthé Scholten, Jakov Gather & Esther Braun - 2022 - American Journal of Bioethics 22 (2):71-73.
    Florijn’s analysis of the Dutch Supreme Court ruling on the Albert Heringa case demonstrates that the Dutch approach to justifying physician-assisted death is based primarily on the physician...
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  10.  99
    Empirical research in medical ethics: How conceptual accounts on normative-empirical collaboration may improve research practice.Sabine Salloch, Jan Schildmann & Jochen Vollmann - 2012 - BMC Medical Ethics 13 (1):5.
    BackgroundThe methodology of medical ethics during the last few decades has shifted from a predominant use of normative-philosophical analyses to an increasing involvement of empirical methods. The articles which have been published in the course of this so-called 'empirical turn' can be divided into conceptual accounts of empirical-normative collaboration and studies which use socio-empirical methods to investigate ethically relevant issues in concrete social contexts.DiscussionA considered reference to normative research questions can be expected from good quality empirical research in medical ethics. (...)
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  11.  65
    Increasing efficiency and well-being? a systematic review of the empirical claims of the double-benefit argument in socially assistive devices.Jochen Vollmann, Christoph Strünck, Annika Lucht & Joschka Haltaufderheide - 2023 - BMC Medical Ethics 24 (1):1-14.
    BackgroundSocially assistive devices (care robots, companions, smart screen assistants) have been advocated as a promising tool in elderly care in Western healthcare systems. Ethical debates indicate various challenges. One of the most prevalent arguments in the debate is the double-benefit argument claiming that socially assistive devices may not only provide benefits for autonomy and well-being of their users but might also be more efficient than other caring practices and might help to mitigate scarce resources in healthcare. Against this background, we (...)
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  12.  72
    Ethics by opinion poll?: The functions of attitudes research for normative deliberations in medical ethics.Sabine Salloch, Jochen Vollmann & Jan Schildmann - 2014 - Journal of Medical Ethics 40 (9):597-602.
    Empirical studies on people's moral attitudes regarding ethically challenging topics contribute greatly to research in medical ethics. However, it is not always clear in which ways this research adds to medical ethics as a normative discipline. In this article, we aim to provide a systematic account of the different ways in which attitudinal research can be used for normative reflection. In the first part, we discuss whether ethical judgements can be based on empirical work alone and we develop a sceptical (...)
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  13.  60
    Physician-assisted death with limited access to palliative care.Joaquín Barutta & Jochen Vollmann - 2015 - Journal of Medical Ethics 41 (8):652-654.
  14. Der klinische Ethiker–ein Konzept mit Zukunft.Jochen Vollmann - 1995 - Ethik in der Medizin 7:181-192.
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  15.  8
    More personal, better and cheaper? A critical analysis of “personalised medicine”.Jochen Vollmann - 2013 - Ethik in der Medizin 25 (3):233-241.
    Forschungs- und Therapieansätze einer „personalisierten Medizin“ erhalten gegenwärtig große Aufmerksamkeit und Förderung in Forschung, Wirtschaft und Politik und erwecken große Hoffnungen. Auf der Grundlage molekulargenetischer Biomarker soll ein zielgerichtetes, stratifiziertes Vorgehen im Bereich der Prävention, Diagnostik und Therapie erreicht werden. Häufig wird der Begriff „personalisierte Medizin“ als Synonym für medizinischen Fortschritt überhaupt benutzt und eine persönlichere, bessere und kostengünstigere Medizin versprochen. 1) Fortschritte in der genetischen Forschung können nicht mit besseren medizinischen Behandlungsmöglichkeiten für eine Vielzahl von Patienten gleichgesetzt werden. In (...)
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  16.  80
    Ethik in der klinischen Medizin: Bestandsaufnahme und Ausblick.Jochen Vollmann - 2006 - Ethik in der Medizin 18 (4):348-352.
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  17.  53
    How Research on Stakeholder Perspectives Can Inform Policy on Cognitive Enhancement.Cynthia Forlini, Eric Racine, Jochen Vollmann & Jan Schildmann - 2013 - American Journal of Bioethics 13 (7):41-43.
  18.  19
    The impact of an ethics training programme on the success of clinical ethics services.Andrea Dörries, Alfred Simon, Jochen Vollmann & Gerald Neitzke - 2014 - Clinical Ethics 9 (1):36-44.
    The interdisciplinary Hannover Qualification Programme on ethics consultation has trained hospital staff to operate clinical ethics services in their respective hospitals since 2003. To evaluate Hannover Qualification Programme, all former participants were contacted using an online questionnaire including four domains: status quo before attending Hannover Qualification Programme, present status, impact of Hannover Qualification Programme, future challenges. Research objectives were the long-term satisfaction with Hannover Qualification Programme and its impact on clinical ethics services. The response rate was 45%. Hannover Qualification Programme (...)
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  19.  4
    The Ethics of Personalised Medicine: Critical Perspectives.Jochen Vollmann & Verena Sandow (eds.) - 2015 - Burlington, VT: Routledge.
    This book presents the views of leading researchers from across Europe and North America, from both normative and empirical disciplines, in the multidisciplinary debate on the current state of research on the ethical, legal and social implications of personalised medicine. The work partially draws on a four year collaborative research project funded by the German Ministry for Education and Research, and at a time when future health care is a topic of much discussion this book provides valuable policy recommendations for (...)
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  20.  37
    Natural will, coercion and recognition – ethical considerations regarding incompetent patients in psychiatric hospitals.Alexa Nossek, Jakov Gather & Jochen Vollmann - 2018 - Ethik in der Medizin 30 (2):107-122.
    ZusammenfassungIn der neueren deutschen Rechtsprechung wurden die Anforderungen an die rechtliche Zulässigkeit von Zwangsbehandlungen verschärft und der Berücksichtigung des natürlichen Willens nicht selbstbestimmungsfähiger Patienten ein höherer Stellenwert eingeräumt. So ist der behandelnde Arzt etwa verpflichtet, einen letzten Versuch zu unternehmen, eine auf Vertrauen gegründete Zustimmung zu erhalten. In Anbetracht dessen, dass ein solches Gespräch im Kontext informellen Zwangs stattfindet, ergibt sich ein medizinethisches Dilemma: Entweder wird eine Zwangsbehandlung durchgeführt und somit direkter körperlicher Zwang angewendet, oder eine Zustimmung wird erzielt, jedoch (...)
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  21.  9
    Ärztliche Beihilfe zum Suizid bei AIDS-Patienten in den USA : Eine qualitative Interview-Studie über professionelle Ethik und Praxis im Wandel.Jochen Vollmann - 2002 - Ethik in der Medizin 14 (4):270-286.
    Zusammenfassung. Bisher fehlen Studien zur Einstellung und Praxis von Ärzten zur Beihilfe zum Suizid (”physician assisted suicide”: PAS) bei schwerkranken schwulen AIDS-Patienten nach Verbesserung der Behandlungsmöglichkeiten (”highly active antiretroviral therapies”: HAART). Von August 1999 bis Februar 2000 wurde in den Großräumen San Francisco und New York eine nicht repräsentative Stichprobe von Ärzten, Psychologen, Sozialarbeitern, Pflegepersonal und anderen Gesundheitsberufen (n=69) in semistrukturierten Interviews über ihre ethischen Bewertung des PAS bei AIDS-Patienten befragt. Die Mehrheit der Befragten kennt Gespräche über PAS aus der (...)
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  22.  39
    Ärztliche Beihilfe zum Suizid bei AIDS-Patienten in den USA : Eine qualitative Interview-Studie über professionelle Ethik und Praxis im Wandel.Jochen Vollmann - 2002 - Ethik in der Medizin 14 (4):270-286.
    Definition of the problem: Attitudes and practice of doctors regarding physician-assisted suicide (PAS) in patients with AIDS became considerably more liberal over the last 15 years in large U.S. cities. However, it remains an open question how the highly active antiretroviral therapies (HAART) have influenced the situation since the late 1990s. Methods and results: In 1999/2000 a nonrepresentative sample of medical doctors, psychologists, social workers, nurses and other health care professionals (n=69) in San Francisco und New York gave semistructured interviews (...)
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  23.  15
    Ärztliche Beihilfe zum Suizid bei AIDS-Patienten in den USA : Eine qualitative Interview-Studie über professionelle Ethik und Praxis im Wandel.Jochen Vollmann - 2002 - Ethik in der Medizin 14 (4):270-286.
    Zusammenfassung. Bisher fehlen Studien zur Einstellung und Praxis von Ärzten zur Beihilfe zum Suizid (”physician assisted suicide”: PAS) bei schwerkranken schwulen AIDS-Patienten nach Verbesserung der Behandlungsmöglichkeiten (”highly active antiretroviral therapies”: HAART). Von August 1999 bis Februar 2000 wurde in den Großräumen San Francisco und New York eine nicht repräsentative Stichprobe von Ärzten, Psychologen, Sozialarbeitern, Pflegepersonal und anderen Gesundheitsberufen (n=69) in semistrukturierten Interviews über ihre ethischen Bewertung des PAS bei AIDS-Patienten befragt. Die Mehrheit der Befragten kennt Gespräche über PAS aus der (...)
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  24.  42
    What Quality Is Actually Assessed Within Written Records?Bert Molewijk, Guy Widdershoven, Jochen Vollmann & Jan Schildmann - 2016 - American Journal of Bioethics 16 (3):48-50.
    We congratulate Pearlman and colleagues (2016) on their detailed account of the development of a quality assessment tool for clinical ethics consultation (CEC), based on the evaluation of written r...
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  25.  13
    Combining Supported Decision-Making with Competence Assessment: A Way to Protect Persons with Impaired Decision-Making Capacity against Undue Influence.Jochen Vollmann, Jakov Gather, Esther Braun & Matthé Scholten - 2021 - American Journal of Bioethics 21 (11):45-47.
    In a compelling article, Peterson, Karlawish and Largent argue that supported decision-making is preferable to substitute decision-making for people with dynamic impairments. We fully...
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  26.  34
    Empirical ethics in psychiatry – by Widdershoven guy, McMillan John, hope Tony and Scheer Lieke Van der.Jochen Vollmann - 2009 - Bioethics 23 (4):259-260.
  27.  42
    Kommentar II.Jochen Vollmann - 2003 - Ethik in der Medizin 15 (2):109-113.
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  28. Konzeptionelle und methodische Fragen bei der Feststellung der Einwilligungsfähigkeit bei Kindern.Jochen Vollmann - 2003 - In C. Wiesemann, A. Dörries, G. Wolfslast & A. Simon (eds.), Das Kind Als Patient. Campus.
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  29. Medizinethische Probleme des Schwangerschaaftsabbruches. Argumente gegen eine utilitaristisch-funktionalistische Ethik.Jochen Vollmann - 1992 - Ethik in der Medizin 4 (1):4-15.
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  30.  17
    Nancy N. Dubler, Carol B. Liebman (2004) Bioethics Mediation. A Guide to Shaping Shared Solutions: United Hospital Fund, New York, 236 Seiten, ISBN: 1-881277-70-4, $ 43,45.Jochen Vollmann - 2007 - Ethik in der Medizin 19 (2):161-162.
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  31.  6
    Prof. Dr. phil. Hans-Martin Sass (1935–2023).Jochen Vollmann - 2023 - Ethik in der Medizin 35 (2):333-336.
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  32.  38
    The Prussian regulation of 1900: early ethical standards for human experimentation in Germany.Jochen Vollmann & Rolf Winau - 1995 - IRB: Ethics & Human Research 18 (4):9-11.
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  33.  37
    „Therapeutische” versus „nicht-therapeutische” Forschung – eine medizinethisch plausible Differenzierung?Jochen Vollmann - 2000 - Ethik in der Medizin 12 (2):65-74.
    Definition of the problem: The differentiation between ”therapeutic” and ”non-therapeutic” research has found broad acceptance within clinical research, law and medical ethics and is part of national law and international declarations. However, this terminology is problematic on the medical (descriptive) as well as on the ethical (normative) level. Arguments: On theoretical grounds and with an example from clinical practice it is argued that e.g. the terms ”therapeutic research” and ”experimental treatment” are rather manipulative to the patient. Conclusion: In obtaining informed (...)
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  34.  23
    ""Therapeutic" versus" non-therapeutic" research: A plausible differentiation in medical ethics?Jochen Vollmann - 2000 - Ethik in der Medizin 12 (2):65-74.
    Zusammenfassung. In der Medizin kommt der Differenzierung in „therapeutische” versus „nicht-therapeutische” Forschung große klinische, ethische und rechtliche Bedeutung zu. Diese Unterscheidung spielt nicht nur in der klinischen Forschungspraxis eine große Rolle, sondern sie findet sich auch in zahlreichen Gesetzen, internationalen Richtlinien und Deklarationen. Der Artikel argumentiert, dass diese Unterscheidung sowohl auf medizinischer (deskriptiver) als auch auf ethischer (normativer) Ebene problematisch ist. Durch theoretische Analyse und anhand eines klinischen Beispieles wird gezeigt, dass Patienten durch den Begriff „therapeutische Forschung” manipuliert werden können. (...)
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  35.  79
    Das Erlanger klinische Ethikkomitee: Organisationsethik an einem deutschen Universitätsklinikum.Thela Wernstedt & Jochen Vollmann - 2005 - Ethik in der Medizin 17 (1):44-51.
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  36.  18
    Ist gruppennützige Forschung mit nicht-einwilligungsfähigen Erwachsenen gerechtfertigt? Ethische Bewertung der neuen Regelung im Arzneimittelgesetz.Astrid Gieselmann & Jochen Vollmann - 2020 - Ethik in der Medizin 32 (2):155-169.
    Im Zuge einer Änderung des Arzneimittelgesetzes im November 2016 hat der Deutsche Bundestag beschlossen, dass gruppennützige Arzneimittelforschung mit nicht-einwilligungsfähigen Erwachsenen unter bestimmten Bedingungen erlaubt sein soll. Das entsprechende Gesetz wird voraussichtlich im Jahr 2020 in Kraft treten. Das ethische Problem dieser Forschung besteht darin, dass Personen, die nicht in der Lage sind, ihre Einwilligung in die Forschung zu erteilen, nicht vom medizinischen Fortschritt ausgeschlossen werden sollen. Der Gesetzgeber hat versucht, diesen Konflikt zu lösen, indem er die Zulässigkeit der gruppennützigen Forschung (...)
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  37.  60
    Rechtliche Verbotsvorschläge der ärztlichen Unterstützung bei der Selbsttötung von schwerkranken Patienten: Kritische Überlegungen aus rechtlicher und ethischer Perspektive.Tanja Henking & Jochen Vollmann - 2016 - Ethik in der Medizin 28 (2):121-134.
    ZusammenfassungIn der aktuellen ethischen Debatte über die ärztliche Unterstützung bei der Selbsttötung von schwerkranken Patienten werden von unterschiedlicher Seite strafrechtliche Verbote gefordert. Ging es zunächst in der politischen Debatte ausschließlich um das Verbot organisierter Formen der Beihilfe zur Selbsttötung, werden nunmehr einerseits auch weitergehende strafrechtliche Verbote bis hin zum Verbot jeder Form von Beihilfehandlungen wie andererseits die ausdrückliche Zulassung der Suizidbeihilfe durch Ärzte gefordert. Ausgehend vom Ansatz, ein Verbot der Suizidassistenz im Strafgesetzbuch aufzunehmen, zeigt der Artikel, dass die Straflosigkeit von (...)
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  38.  27
    Kommentar I zum Fall: „Problematik einer Patientenverfügung in der Psychiatrie“.Jakov Gather & Jochen Vollmann - 2014 - Ethik in der Medizin 26 (3):239-240.
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  39.  42
    Do Not Try To Run Before You Can Walk: Empirical and Meta-Ethical Presuppositions of Using Ethical Theory in Clinical Ethics Consultation.Joschka Haltaufderheide, Marcel Mertz, Jochen Vollmann & Jan Schildmann - 2016 - American Journal of Bioethics 16 (9):51-53.
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  40.  58
    Systematische Literaturrecherchen in den Datenbanken PubMed und BELIT – Ein Werkstattbericht.Oliver Rauprich, Matthias Nolte & Jochen Vollmann - 2010 - Ethik in der Medizin 22 (1):59-67.
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  41. Research participants’ perceptions and views on consent for biobank research: a review of empirical data and ethical analysis.Flavio D'Abramo, Jan Schildmann & Jochen Vollmann - 2015 - BMC Medical Ethics 16 (1):60.
    Appropriate information and consent has been one of the most intensely discussed topics within the context of biobank research. In parallel to the normative debate, many socio-empirical studies have been conducted to gather experiences, preferences and views of patients, healthy research participants and further stakeholders. However, there is scarcity of literature which connects the normative debate about justifications for different consent models with findings gained in empirical research. In this paper we discuss findings of a limited review of socio-empirical research (...)
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  42.  8
    It’s About Heterogeneity! Strategies to Advance the Evaluation of Ethics Consultation.Joschka Haltaufderheide, Stephan Nadolny, Jochen Vollmann & Jan Schildmann - 2022 - American Journal of Bioethics 22 (4):56-58.
    In their national follow-up study on ethics consultation in the U.S., Fox et al. report the worrying finding of a decline in efforts to evaluate ECs. Compared to the findings of Fox et...
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  43.  24
    Equality in the Informed Consent Process: Competence to Consent, Substitute Decision-Making, and Discrimination of Persons with Mental Disorders.Matthé Scholten, Jakov Gather & Jochen Vollmann - 2021 - Journal of Medicine and Philosophy 46 (1):108-136.
    According to what we propose to call “the competence model,” competence is a necessary condition for valid informed consent. If a person is not competent to make a treatment decision, the decision must be made by a substitute decision-maker on her behalf. Recent reports of various United Nations human rights bodies claim that article 12 of the Convention on the Rights of Persons with Disabilities involves a wholesale rejection of this model, regardless of whether the model is based on a (...)
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  44.  13
    Patientenselbstbestimmung und Patientenverfügungen aus der Sicht von Patienten mit amyotropher Lateralsklerose.Nicole Burchardi, Oliver Rauprich & Jochen Vollmann - 2004 - Ethik in der Medizin 16 (1):7-21.
    Patientenselbstbestimmung und Patientenverfügungen (PV) haben zunehmende Bedeutung und Beachtung erfahren. In der vorliegenden qualitativen Studie wurden 15 Patientinnen und Patienten mit amyotropher Lateralsklerose (ALS)—einer unheilbaren, chronisch-degenerativen Erkrankung mit vorhersehbarer Symptomatik—interviewt, um zu erfahren, welche Werte und Kriterien sie bei prospektiven Entscheidungen am Lebensende und bei der Abfassung von PV zugrunde legen. Die Auswertung erfolgte nach der Methode der „grounded theory“. Die befragten Patientinnen und Patienten befürworteten einen Verzicht auf lebenserhaltende Behandlungen, wenn sie keine hinreichenden Lebensmöglichkeiten (LM) mehr sahen, d. h. (...)
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  45.  22
    Erratum zu Das Erlanger Klinische Ethikkomitee.Thela Wernstedt & Jochen Vollmann - 2005 - Ethik in der Medizin 17 (2):141-141.
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  46.  23
    Case Study: For Love or Money.Melinda Friend & Jochen Vollmann - 1995 - Hastings Center Report 25 (4):22-22.
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  47.  74
    The normative background of empirical-ethical research: first steps towards a transparent and reasoned approach in the selection of an ethical theory.Sabine Salloch, Sebastian Wäscher, Jochen Vollmann & Jan Schildmann - 2015 - BMC Medical Ethics 16 (1):20.
    Empirical-ethical research constitutes a relatively new field which integrates socio-empirical research and normative analysis. As direct inferences from descriptive data to normative conclusions are problematic, an ethical framework is needed to determine the relevance of the empirical data for normative argument. While issues of normative-empirical collaboration and questions of empirical methodology have been widely discussed in the literature, the normative methodology of empirical-ethical research has seldom been addressed. Based on our own research experience, we discuss one aspect of this normative (...)
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  48.  33
    Assisted suicide and the discrimination argument: Can people with mental illness fulfill beneficence‐ and autonomy‐based eligibility criteria?Esther Braun, Matthé Scholten & Jochen Vollmann - 2023 - Bioethics 38 (1):61-68.
    According to the “discrimination argument,” it would be discriminatory and hence impermissible to categorically exclude people with mental illness (PMI) from access to assisted suicide (AS) if AS is accessible to people with somatic illnesses. In objection to this, it could be argued that excluding PMI is not discriminatory, but rather based on their inability to meet certain eligibility criteria for AS. Which criteria are deemed necessary depends on the approach taken to justifying AS. In this article, we describe two (...)
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  49.  13
    Research ethics in practice: An analysis of ethical issues encountered in qualitative health research with mental health service users and relatives.Sarah Potthoff, Christin Hempeler, Jakov Gather, Astrid Gieselmann, Jochen Vollmann & Matthé Scholten - 2023 - Medicine, Health Care and Philosophy 26 (4):517-527.
    The ethics review of qualitative health research poses various challenges that are due to a mismatch between the current practice of ethics review and the nature of qualitative methodology. The process of obtaining ethics approval for a study by a research ethics committee before the start of a research study has been described as “procedural ethics” and the identification and handling of ethical issues by researchers during the research process as “ethics in practice.” While some authors dispute and other authors (...)
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  50.  56
    Healthcare ethics committees in germany: The path ahead. [REVIEW]Jochen Vollmann - 2001 - HEC Forum 13 (3):255-264.
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